Det er et omfattende planverk som nå skal behandles av politikerne i Verdal kommune. Det ansvaret følte de var for stort til å kunne ta en avgjørelse i komitemøtet for Plan og samfunn tirsdag. Komitéleder Ove Morten Haugan fremmet i møtet et utsettelsesforslag, der han talte for å gi politikerne mer tid til å vurdere innholdet i planen. Han viste til at planen skal vare fram til 2030, og dermed må alle deler av planen være grundig gjennomtenkt. Da spesielt med tanke på den mye omdiskuterte jernbaneovergangen.

- Vi i Ap er ikke fornøyde med at alt er så uavklart. Derfor vil vi fremme et utsettelsesforslag, selv om vi ønsker at debatten skal fortsette, sier Ove Morten Haugan.

Enstemmig

Utsettelsesforslaget ble vedtatt enstemmig av politikerne, som alle ville ha bedre tid på seg. Haugan viste i sitt forslag til tre krav som måtte på plass før saken kan vedtas:

- Jernbaneovergangen i Nordgata må holdes åpen.

- Nordgata holdes åpen til fremtidig løsning er avklart.

- Administrasjonen må forhandle fram en avklaring om overgangen med Jernbaneverket før saken legges fram til politisk behandling.

Roser rådmannen

Samtidig roser Haugan sin egen administrasjon med rådmannen i spiss opp i skyene for planarbeidet som er gjennomført.

- Det er en offensivitet i forslaget, som jeg personlig tror står seg i et historisk lys. Verdals motto er livskvalitet og vekst. Det innebærer at vi har en næringsstruktur som legger til rette for industri og mangefasetterte boliger, sier Haugan og viser til at Verdal trolig vil ha 17.000 innbyggere i 2030, basert på Statistisk Sentralbyrås middelvekstprognose. Det må kommunen planlegge ut ifra.

- Grenseløse muligheter

- Denne saken er vanvittig godt dokumentert, og det er imponerende at administrasjonen vår klarer å levere et så godt manifest av så stor betydning. Vi bor i landets beste kommune, og det bekrefter dette dokumentet, fortsatte Fatima Almanea (Ap) og konkluderte:

- Mulighetene er bortimot grenseløse. Jeg regner med stor tilfredshet med boligbyggingen og 200 nye dekar på industriområdet er veldig ettertraktet. Det vil befeste oss som en industristormakt, sier hun.

Vil gå dypere

Arvid Wold (MDG) mener for øvrig at hver høringsuttalelse må gjennomgås nøye, for å forsikre at alle meninger blir hørt. Det vil kreve mer tid, mener han.

- Jeg syns vi bør bruke mer tid for å høre på alle interesserte høringsinstanser. Dokumentet har vekket betydelig interesse, og mye av prosessen er bra, men vi må se på hvordan alle uttalelsene blir håndtert, sier han.

Anne Segtnan (Sp) var også enig i at politikerne må kjøpe seg mer tid på å få gå gjennom alle områder av planen.

- Jeg har brukt mye tid den siste uka på å gå gjennom høringskommentarene. Det å ta seg tid er absolutt viktig. Jeg bekymrer meg over hvordan deler av planen vil se ut i praksis. Blant annet har jeg ikke konkludert på Brygga 2, og jeg trenger mer tid. Jeg finner både fordeler og ulemper, sier hun og støtter utsettelsesforslaget. Friområdet Brygga 2 er foreslått omdisponert til utbygging av nye boliger.

Ja til mer parkering

Blant punktene som trolig vil vekke mest debatt i tiden framover, er parkering i sentrum. Sentrumsplanen legger opp til å redusere kravene til antall parkeringsplasser ved nybygging av både boliger og næring i sentrum. For sentrumsleiligheter reduseres kravet fra 1,2 plasser per boenhet til 1,0 parkeringsplasser per boenhet. For detaljhandel foreslås kravet til antall parkeringsplasser halvert fra 1,0 plasser per 25 kvadratmeter til 1,0 plasser per 50 kvadratmeter.

Oddleiv Aksnes (H) foreslo derfor i møtet å tenke langsiktig på parkeringsbehovet ved å lage et parkeringsanlegg mellom jernbanen og kornsiloen.

- Området mellom jernbanen og kornsiloene kan reguleres til en kombinasjon av grøntområde og park med mulighet for parkeringsanlegg. Det vil legge til rette for en park nær jernbanen og økt bruk av kollektivtrafikk, sier Aksnes.

Forslaget ble vedtatt med seks stemmer, og blir dermed med videre.

Anne Segtnan (Sp) og Birgitte Skjørholm Dillan (Sp) fikk ikke medhold i et forslag om å utrede et varig grønt belte som natursti i sentrumsplanen.