– Jeg forventer å få beskjed om tømming 2-3 dager i forveien, sier Lutdal, som må innse at realiteten er en ganske annen. Like etter nyttår fikk han et tømmevarsel som beskrev at tømmingen i det aktuelle området starter i uke to, og vil pågå i ukene som følger.

– Er det meningen at vi skal holde septiktanken snø- og isfri i en lengre periode? spør han. Han peker samtidig på at det er uforsvarlig å holde septiktanken åpen i flere dager, det vil være farlig både for dyr og barn. Lutdal er følgelig ikke fornøyd med det han oppfatter som en lite spesifikk varsling fra renovasjonsselskapets side.

– Feieren gir varsel noen få dager før feiing, og henger alltid en kvittering på døra vår. Det må da kunne gå an for Innherred Renovasjon å gjøre det på samme måte, bemerker han.

Forstår frustrasjonen

Innherred Renovasjon svarer at selskapet forstår at dette kan oppleves frustrerende, men forklarer samtidig at det ikke er mulig å være helt spesifikk på tida da tømmeplanen er inndelt etter soner. Hvor lang tid det tar, avhenger av vær og føre, bemanning, eventuell driftsstans, antall renseanlegg og hasteoppdrag underveis. Målet er likevel å gjøre ferdig hver sone i løpet av en treukersperiode. Overskrides denne, får abonnenten ny beskjed. Direktør Geir Tore Leira tilføyer at det ligger noen utfordringer i å forutse hvor lang tid de enkelte tømmingene tar, hvilket kan variere fra en halvtime til flere timer. De samme bilene må jevnlig også håndtere prioriterte nød- og hasteoppdrag. Slik som de siste dagene, med mye nedbør og væromslag, og oversvømte kjellere. Abonnenten får først informasjon per brev. Dernest kommer det påminning på epost og telefon.

– Vi kunne selvsagt ha dediserte biler for septiktømming, samt innført systemer med egne folk for å håndtere dette, men det ville igjen blitt en kostnadsdriver. Måten vi gjør det på nå, handler også om effektiv drift for å holde kostnadene nede. Vi håndterer til sammen 30000 kubikk med septik, fordelt på over 7000 tanker. Da er det viktig for oss å få en god flyt på logistikken. Selvsagt skal vi yte service, men eiere og abonnenter er interesserte i å holde gebyrene nede, forklarer Geir Tore Leira. Han minner om at dersom abonnenten har behov for å vite mer nøyaktig når tømmebilen kommer, eksempelvis ved oppgraving av gårdsplass, går selskapet gjerne i møte med nærmere avtaler.

Vil ha mindre roder

Leira tilføyer at det generelt også jobbes for å gjøre rodene mindre, nettopp for å få tidsangivelsene mer presise. Han legger til at selskapet for øvrig mottar få henvendelser om dette, og at dette er en lite utbredt problematikk. Det er opp til abonnenten å gjøre septiktankene tilgjengelig for tømming, men værforholdene hensyntas også av Innherred Renovasjon. Terskelen for å sende ut faktura, er ifølge direktøren veldig høy.

– Vi vet hvilket vær det er, og tar selvsagt hensyn til det, sier Leira. Ingen skal trenge å stå klokken halv sju på morgenen å spa snø etter en massiv nedbørsnatt.