Brikkene begynner for alvor å falle på plass i planlegginga av den nye E6-traseen mellom Ranheim og Åsen. Byggestarten er riktignok ennå noen måneder fram i tid, og vil nok skje tidligst i 2019, ifølge prosjektdirektør for E6 Trøndelag, Johan Arnt Vatnan. Forrige uke informerte han formannskapsmedlemmene i Levanger om den forestående E6-utbyggingen og om Nye Veiers prosjekter øvrige steder i landet.

Halvparten tunnel

For strekningen som likevel ligger nærmest oss, 20 kilometer mellom Kvithamar og Åsen, kan vi vente oss til sammen to tunneler, hvorav partiet gjennom Forbordsfjellet er 7,6 kilometer langt. Den andre, Vangtunnelen i Åsen blir 1,9 kilometer lang. Strekningen får i alt fire bruer, hvorav den lengste blir på 350 meter, samt tre toplanskryss. For strekningen Ranheim-Værnes (23 kilometer) blir det i alt tre tunneler med en samlet lengde på 7,3 kilometer. Her blir det 16 bruer og fem toplanskryss.

E6 Kvithamar - Åsen har en investeringskostnad på et sted mellom 6 og 7 milliarder kroner, og vi skriver nok i alle fall 2023 før den står klar til bruk. Tidligst.

Et annet moment verdt å merke seg er at Kvithammar-Åsen gir hele 3,3 millioner kubikkmeter i masseoverskudd. Skulle du med andre ord ha et hull på gårdsplassen du trenger å fylle igjen med et trillebårlass, skal du fort se det blir muligheter.

Prosjektdirektør for E6 Trøndelag, Nye Veier, Johan Arnt Vatnan, redegjorde for planene overfor formannskapsmedlemmene i Levanger.

3,5 kilometer kortere

Den såkalte årsdøgnstrafikken (gjennomsnittstall for daglig trafikkmengde) mellom Kvithammar og Åsen ble i 2014 beregnet til 9000 kjøretøy. For Ranheim-Værnes er den nærmere 18.000 og 20.000, mens den sør for Trondheim, de 61 kilometerne mellom Melhus og Ulsberg ligger på mellom 6000 og 11.000 kjøretøy.

Den nye E6-traseen dimensjoneres for fire felt, og trolig vil strekningen også få partier med fartsgrense på opp mot 110 kilometer i timen. Totalt vil nye E6 mellom Ranheim og Åsen gi 3,5 kilometer kortere veg enn dagens trasé. Utbyggingen vil delvis bli finansiert med bompenger. Her ser Nye Veier for seg fire bommer mellom Ranheim og Åsen. Kvithamar-Åsen planlegges med en bom mellom hvert kryss, det vil si to tommer totalt. Basert på anslag fra Statens vegvesen vil E6 Ranheim-Åsen ha en kostnad på 13 milliarder kroner. Ifølge Johan Arnt Vatnan arbeides det imidlertid for å få redusert kostnadene. I det E6-traseen kommer ut av Forbordsfjellet i nord, det vil si oppetter Vuddudalen, vil vegen gå på motsatt side av dagens, det vil si på østsiden, cirka 50 meter høyere opp i lia, nordover mot Grøbbåsen hvor vegen atter fortsatter i tunnel før det åpner seg igjen i Vassmarka, like nord for Åsen sentrum. To av eiendommene i Vuddudalen vil måtte innløses som følge av utbyggingen.