I kontrakten står det salt. Mesta bruker likevel sand til strøing av Kirkegata i Levanger sentrum. Statens vegvesen er ikke spesielt glad for at Mesta ikke følger kontraktsbeskrivelsen.

Da representanter fra Levanger kommune og Statens vegvesen møttes for å snakke om luftkvaliteten og diskutere tiltak, presiserte vegvesenet at det i kontrakten med Mesta står at det skal brukes salt i stedet for sand i Kirkegata, men at Mesta fortsatt strør med sand, og at det benyttes sand med en stor andel finstoff.

–Nei, dette er ikke greit, svarer byggeleder Anders Aalberg i Statens vegvesen når Innherred tar kontakt for å høre hvordan vegvesenet forholder seg til det som i alle fall utad virker å være en omgåelse av kontrakten.

Mesta selv forsvarer at de har brukt sand og ikke salt, som det står i avtalen om vintervedlikeholdet i hovedgata i Levanger.

Det er Mesta som på oppdrag fra Statens vegvesen utfører drift og vedlikehold av vegnettet i Nord-Trøndelag, blant annet i Levanger. Avtalen er femårig, med varighet fra 2014 til 2019.

–Et loggesystem gjør at vi kan gå inn og se hvilke strømidler Mesta har brukt. Allerede tidlig i sesongen påpekte vi at det ble logget bruk av sand i Kirkegata, informerer Anders Aalberg. Mens resten av fylkesvegnettet i hovedsak ikke skal strøs med salt, er nettopp luftkvaliteten i bysentrum årsaken til at man har valgt å benytte seg av salt i Kirkegata.

Skal motvirke støv

–Saltet skal motvirke problemene med støv. I avtalen har vi satt opp at det skal brukes salt. Men det står også at det på våt is kan brukes sand dersom det er mer hensiktsmessig, så helt lukket for sand er det derfor ikke. Samtidig er det slik at dersom du bruker salt, så får du heller ingen oppbygging av is. Det er sjelden at det blir et isdekke, sier Aalberg.

–Når vi så har funnet ut at det likevel brukes sand, helt mot avtalen, er det ikke greit. Mesta har ikke fulgt avtalen, tilføyer han. Aalberg bemerker at det i henhold til kravene, så skal gatearealer i tettbygd strøk være kostet innen 14 dager etter at det er fritt for snø og is. Her skal Mesta ha ligget innenfor. Han mener likevel at selskapet burde vært mer på «alerten», og kostet gatene tidligere, nettopp på grunn av miljøaspektet.

Problematikken omkring luftforurensing i bysentrum av Levanger har aktualisert seg med jevne mellomrom. Ikke bare i år, men også tidligere. Svevestøvet blir ekstra tydelig når gatene er bare, og det kommer perioder med tørt vær. Levanger kommune startet i fjor høst måling av luftforurensingen, med et måleapparat som er plassert i nettopp Kirkegata. Målingene har vist seg å være alt annet enn oppløftende.

–Støvproblemene må tas på alvor, og det er i hovedsak veieieres ansvar. Kirkegata er som kjent en fylkesvei, og vil forbli det. Vi har tilstrekkelig med kommunale veier, uttalte ordfører Robert Svarva tidligere i februar.

Ikke alle forhold

–Det stemmer at Mesta har en avtale om å bruke salt i Kirkegata. Det er imidlertid slik at man ikke kan bruke salt under alle forhold, og da er vi nødt til å bruke andre strømidler. Andelen finstoff i sanden er i henhold til kravene, svarer kommunikasjonsrådgiver Eskil Sand i Mesta AS i en epost. Avisa Innherred spurte hvorfor Mesta strør med sand, når det i avtalen står det skal brukes salt.

I referatet fra møtet mellom kommune og vegvesen, går det fram at partene er enige om et nært samarbeid om luftforurensing. Her påpekes også viktigheten av å utveksle data fra målingene.

–Luftkvaliteten må overvåkes over en lengre periode for å kunne si noe mer om en eventuell utarbeidelse av tiltaksutredning. Tiltaksutredningen må utarbeides innen sommeren 2018, slik at tiltak kan innarbeides i ny driftskontakt fra 1. september 2019, heter det.