– Det er ingen tvil om at raderen har hatt en positiv effekt. Over tid er hastigheten på kjøretøyene betydelig redusert, og nå kjøres det veldig mye saktere enn tidligere. I gjennomsnitt snakker vi om en fartsreduksjon på 15 prosent, sier prosjektleder Jonas Höglund om det svært vellykkede tiltaket på Gjembleflata på Levangernesset.

Lyser rødt

Der har Levanger kommune montert en fast radar – som måler hastigheten på alle kjørende i retningen fra sentrum. De veifarende får straks beskjed om farten når de passerer radaren, og hastigheten blinker i rødt mot deg – dersom man kjører over maksimal tillatte hastighet. Tallet lyser i grønt når du avpasser hastigheten etter skiltingen.

–Vi får ut data som til enhver tid forteller hvor fort det blir kjørt. Det er ingen tvil om at de aller fleste forholder seg til fartsmåleren, og viser respekt for den. Statistikken forteller oss at farten senkes betydelig bortover Gjembleflata, og at det blir bremset ned når lysskiltet begynner å lyse, sier den iherdige prosjekt- og byggelederen som var ansvarlig for at Nye Moan ble realisert på rekordtid.

På den relativt rette strekningen mellom Gjembleskorsen og Nesheim skole har det periodevis vært kjørt fort. Altfor fort, for denne strekningen er veldig mye brukt av ulike trafikanter. Hundrevis av barn går eller sykler her på vei til og fra skolen, mange mindre unger blir kjørt til barnehagen på Farmen – som ligger et steinkast unna – og veien blir benyttet av nyinnflyttere på Kjønstad og av de mange som bruker idrettsanlegget Nesseguttbanen.

Kostet ikke mye

– Er den permanente radarordningen en stor investering for Levanger kommune?

–Nei, slett ikke. Utstyret blir drevet av et solcellepanel, og driftsutgiftene er marginale. Samtidig kostet det ikke all verden i innkjøp, og vi mener det er vel verdt pengene, sier Höglund.

Han presenterer statistikk for den sterkt trafikkerte strekningen, og kommunen har registrert den eksakte hastigheten i snart ett år. På det meste av Gjembleflata er maksimal tillatte hastighet 50 kilometer i timen, men noen meter unna raderen er den satt ned til 40 kilometer i timen. Radaren begynner å registrere farten allerede i 50-sonen.

Anmelder ikke

Tallenes tale er klar: I fjor høst ble det målt hastigheter på 73 km/t på det verste, men i løpet av året har det vært enda styggere fartsovertredelser. I begynnelsen av mars i år ble en bilist registrert med en fart på 88 kilometer i timen i 40-sonen!

–Risikerer fartssyndere å bli anmeldt?

–Nei, ikke på grunn av radaren vår. Vi måler alle som ferdes, men identifiserer ikke dem som kjører forbi. Kanskje burde det vært 40 km/t på hele strekningen, men poenget er å få ned hastigheten der massevis av skolebarn og barnehagebarn ferdes. Det har vi lyktes med, forteller Jonas Höglund.

–Vi er glade for alle tiltake som bedrer trafikksikkerheten, også monteringen av radaren når den bidrar til lavere hastighet, sier styrer Tonje Marchhäuser i Farmen menighetsbarnehage.

–Kjempebra, sier rektor Lillian Breivik ved Nesheim barneskole.

Vurderer flere

Farmen barnehage er nå i dialog med Nesheim og Levanger kommune om andre utfordringer i området. Flere skoleelever benytter tilførselsveien til barnehagen som skolevei – og den er smal og mangler lys.

–Her er det mange foreldre som kjører ungene sine, og det er viktig at skoleelevene bruker refleks! Ikke minst nå som det begynner å bli tidlig mørkt, sier Marchäuser.

Raderen har tidligere vært satt opp i Nordsiveien, og Levanger kommune vurderer nå radarer også på andre strekninger i kommunen – der farten er høy.

–Det kan bli aktuelt, ja. Vi vurderer blant annet å sette opp tilsvarende utstyr i Hyllbærveien i Momarka – mot krysset til Høgberget.

–Hva med målinger i Kirkegata?

–Kirkegata er fylkesvei, og den rår vi ikke over, sier Jonas Höglund.