I september vedtok formannskapet å utrede alternativ 3 for nye Levanger stadion mot Børge Lunds (KrF) stemme. Forslaget, som onsdag skal behandles av kommunestyret, legger opp til å utrede en full utbygging av sykkelvelodrom på Moan.

Det betyr i første rekke utredning av et prosjekt med en anslått kostnadsramme på opptil 90 millioner kroner. I planene ligger det en ny sykkelvelodrom for IL Sverre. I saksdokumentene foreligger det tre mulige utbygginger av en velodrom, fra en enkel velodrom uten tak eller utnyttelse av det indre området i midten, til en full utbygging av en 250-metersbane med takoverbygg og indre bane med kunstgress.

Både Nord universitet og Levanger videregående skole har deltatt på møter med tanke på å bli leietakere i det nye anlegget, dersom det sørger for helårstrening innendørs.

–Nord universitet Levanger har ca. 240 studenter som studerer kroppsøving/idrett pr i dag, og det er forventet at tallet stiger ytterligere de kommende årene. Nord universitet ønsker å være en pådriver for at det bygges en ny kombihall på nye Levanger stadion, og signaliserer at de har størst behov for kombinasjonen sykkelvelodrom, friidrettsfasiliteter innendørs og ballflate, skriver rådmannen i sitt saksframlegg.

Rådmannen foreslår å utrede full utbygging, noe som har en kostnadsramme på 70-90 millioner kroner, avhengig av løsninger og materialbruk. 18 millioner kroner er beregnet å komme fra spillemidler, samt to millioner kroner fra tilskudd for programsatsingsmidler.

I tillegg kommer 17-23 millioner kroner fra momskompensasjon, noe som gjør at kommunens nettoinvestering vil ligge på 32-48 millioner kroner.

Tomta er allerede anlagt i forbindelse med stadionombyggingen for Levanger fotballklubb.

–Det er viktig å utnytte potensialet og attraktiviteten med tomta, og med den store aktiviteten som er i Levanger bør også det indre området i sykkelvelodromen utnyttes. Rådmannen vurderer derfor alternativ 1 som uaktuell på Levanger stadion, og anbefaler å finne annen tomt til IL Sverre hvis ikke alternativ 3 utredes videre. (...) Alternativ 2 og 3 har imidlertid potensiale til å bli et anlegg som vil tiltrekke seg både store regionale og nasjonale sykkelarrangement samt syklister/mosjonister på alle nivå. Alternativ 3 vil i tillegg kunne kombineres med andre idretter og aktiviteter og muliggjør bedre sambruk, skriver rådmannen i saksframlegget.