– Jeg har over flere år som kommunepolitiker i Verdal jobbet aktiv for å få på plass organiserte skuterleder i Verdal. Den forrige regjeringen åpnet for at kommunene kunne påvirke dette selv, og derfor var jeg delaktig i at saken ble tatt opp i formannskapet første gang.

Vi sitter på kontoret til Ole Gunnar Hallager på Extra Bygg i Verdal. Der styrer han til daglig over cirka 20 årsverk i det relativt nyåpna byggvarehuset like ved E6.

Men vi skal ikke snakke om byggevarer i dag. Ole Gunnar Hallager har nylig tatt over som leder i Verdal Snøscooterklubb. Det var i den sammenhengen at det var naturlig å spørre ekspolitikeren om hvorfor han takket ja til nettopp dette vervet.

Lær av svenskene

Som mange verdalinger har Ole Gunnar Hallager «stuga» i Sverige. Nærmere bestemt i Sulviken ved Kaldsjøen cirka seks mil fra Sandvika. Der står det selvsagt også en snøskuter parkert.

I Verdal er det ikke tillatt med fri ferdsel av snøskuter. Derfor må Ole Gunnar og de andre med sansen for skuterliv dra til nabolandet for å dyrke sin lidenskap.

–Jeg tror mye av motstanden mot skuterkjøring i Norge har sin bakgrunn i akkurat at det er forbudt. Vi skal ikke legge skjul på at det foregår en del ulovlig kjøring. Og når folk enten ser en enslig skuter mens de går på ski, eller oppdager skuterspor ved skiløypa så kan de bli irritert, og det kan jeg godt skjønne.

Den nyvalgte lederen i Verdal Snøscooterklubb håper inderlig de klarer å få til en prøveordning for skuterkjøring mellom Vera og Sandvika. Foto: Erlend Aune

Hallager mener vi har mye å lære av nabolandet når det gjelder ferdsel med skuter.

- Svenskene har fått dette til. De har godt regulerte skuterleder, og bruker skuteren for å komme seg ut på tur eller dra på isfiske. Samtidig kommer du deg langt av gårde og får sett mye. En time på skuteren tilsvarer omtrent en dagstur på ski.

36-åringen forteller at svenskene har hatt en kultur for skuterkjøring siden 1960-tallet, og at de derfor har mye kunnskap og erfaring om hvordan konflikter kan løses.

–Derfor synes jeg det blir dumt at vi nærmest skal finne opp kruttet på nytt, men heller se over til naboen og høste erfaringer fra dem.

Samtidig vil den nyvalgte lederen understreke at skuterfolket må ha respekt for at det finnes andre oppfatninger.

- Vi har jo sett dette gjennom de ulike høringsuttalelsene, men jeg tror faktisk mye av dette bunner i fordommer og for lite kunnskap om skuterbruk. Dette må vi imidlertid jobbe med og bidra til å opplyse om, og vise eksempler på at det kan gå an å ha skuterleder uten at det kommer i konflikt med andre turløyper.

Reindriftsnæringen er jo også en part i denne saken. Hvordan har man løst dette i Sverige?

–Her har svenskene bredere erfaring enn oss. De har en annen kultur, som nok har bidratt til å dempe konfliktnivået. Blant annet så har de et nasjonalt snøskuterråd som gir råd om hvordan man blant annet skal opptre i nærheten av rein.

Ny behandling

Nå blir det altså omkamp etter at Oddleiv Aksnes fikk med seg kommunestyret på et forslag om å utrede muligheten for en prøveordning for skuterled mellom Vera og Sandvika.

Forslaget er sendt ut på høring før saken skal opp i kommunestyret i januar, og denne gangen er Hallager tydelig på at skuterklubben skal komme med sine synspunkter.

–Ja, nå skal vi. Samtidig vet jeg det er mange som kjører skuter uten å være medlem i klubben. Jeg håper også disse benytter muligheten til å komme på banen.

Ole Gunnar Hallager oppfordrer folk til å engasjere seg i skutersaken. Foto: Erlend Aune

Det Hallager tenker på er at det er startet en underskriftskampanje utenfor klubbens regi. Nå skal det være snakk om at cirka 1200 personer har satt seg på listen. Dette mener han understreker den støtten og interessen som finnes for forsøksordningen i kommunen.

–Dette er på mange måter et grasrottiltak. Vi er 300 medlemmer i klubben i dag, og antallet underskrifter viser med all tydelighet at engasjementet går langt utenfor klubbens rekker. Samtidig mener jeg at dette er noe kommunen burde fått bestemme selv. Nå får tiden vise hva som skjer, men vi skal bruke tiden godt til å påvirke omgivelsene så godt vi kan.