Oppstarten i det nye teaterhuset har vært en suksess. Men Turné-teatret vil trenge mer penger over statsbudsjettet de kommende årene.

Teatersjef Nora Evensen tror på god drahjelp fra de nye eierne i Trøndelag fylkeskommune. I slutten av januar skal hun i første møte med fylkeskommunen. Her vil Evensen ha med seg kalkylen som synliggjør behovet som Turnéteatret vil ha framover.

–Hvis vi skal ta utgangspunkt i aktiviteten i 2016 lå turneutgiftene på fem millioner. Med like stor turneaktivitet i sørdelen av fylket vil utgiftene øke med fem millioner.

Fikk en ekstra million

Selve omsetningen ved teatret har de siste årene vært på rundt 22 millioner kroner. Et naturlig nivå med det nye Trøndelag burde ifølge teatersjefen ligge på 26 – 27 millioner kroner.

De tidligere eierne, Nord-Trøndelag fylkeskommune, ble redningen i 2017 da støtten over statsbudsjettet for 2018 ikke dekker lønns- og prisvekst. Fylkeskommunens ekstra million-bevilgning gjør at nummer to i Duun-satsingen likevel går som planlagt i år.

–Vi er veldig klar og tydelig på at hvis vi skal opprettholde det samme aktivitetsnivået, som vi har hatt i et dobbelt så stort turneområde, krever det mer midler. Det er viktig at våre nye eiere synligjør problemstillingen overfor Staten, sier Evensen om framtiden for regionteatret som nå skal nå ut til hele Trøndelag.

–Kulturpolitikken og nedskjæringene dagens regjering fører overfor institusjonsteatrene har foregått alle år de har sittet ved makten. Vi kan stramme inn og stramme inn og gjøre produksjoner mer kostnadseffektive. Men det er inntil en viss grense og så begynner det å gå utover produksjonene og den kunstneriske aktiviteten, sier Evensen.

Mye oppnådd i 2017

Snart fire måneder etter åpningen av det nye teaterhuset på Verdalsøra ønsker ikke teatersjefen å klage på tingenes tilstand. Allerede er mye gjort og oppnådd.

–Jeg synes vi har fått en så bra start som vi kunne og ønsket oss. Rundt 10.000 personer har vært på arrangement på teaterhuset siden det ble åpnet 9. september. Turnéteatret har satt opp 4 egenproduksjoner, og vi har hatt 7 samarbeidsproduksjoner og 2 gjestespill. Produksjonene har fått gode anmeldelser og det har vært mange positive tilbakemeldinger fra publikum. «Garage» er nominert til UT-Awards som beste forestilling i Trøndelag. «Kunst» har hatt en fantastisk mottakelse, både fra presse og publikum. Duun-forestillingen «På tvert» er godt mottatt rundt og er sett av 2375.

«Kunst» samlet 1366, mens «Garage» trakk 2211 publikummere.

Julestjenen-suksess

Samarbeidsproduksjonen «Æ sa at du sa» med Musikk i Nord-Trøndelag ble vist for 17773 skolebarn i nordfylket. Den mest besøkte forestillingen i det nye teaterhuset ble «Reisen til Julestjernen», et samarbeidsprosjekt med Verdal Teateterlag.

–Vi er veldig glad for at vi fikk til denne produksjonen nå i høst, og at det ble en stor suksess. Den har vært en døråpner for folk som bor her og i områdene rundt, også ganske langt unna. Mange fikk sett teaterhuset og har fått oppleve en familieforestilling som de setter pris på. Vi er alle glad for hvordan dette samarbeidet tok form, og at det ble en stor suksess.

–Vil «Reisen til Julestjernen» bli satt opp igjen neste år?

–Vi får se. Vi skal evaluere produksjonen og så skal vi ta stilling til om vi skal gjenta det.

Mange vil samarbeide

Verdal Teaterlag er blant flere aktører som søker samarbeid med Turnéteatret.

–Etter at vi kom i nybygget er vi blitt mer synlige, og vi får mange henvendelser. Det er mange som vil samarbeide, sette opp forestillinger eller arrangere konserter. Det er et helt annet trykk her.

Flere avtaler er i ferd med å landes, så det er duket for flere arrangementer utover året. I utgangspunktet kan alle leie scener eller foajeen, så lenge det er kulturrelatert.

–Vi ønsker at det skal være regelmessige arrangement i foajeen, gjerne lokale grupper tillegg til våre egne aktiviteter.

–Vi får se en mer åpen foaje?

–Ja, jeg håper det. Vi har klare ønsker om regelmessig aktivitet, og at det sal være åpent og til-gjengelig. Vi er en naturlig del av sentrumsutviklingen, og foajeen er tenkt som en utvidet del av byrommet. Det skal være et sted hvor det er naturlig å komme innom, men vi må godta at det tar litt tid å få til alt vi ønsker.

Ny dramatikk

Teatersjefens hovedfokus er naturlig nok likevel regionteaterets rolle.

–Nå har vi fått de produksjonslokalene vi sårt trengte. Huset er rustet til å produsere for å kunne forsyne Trøndelag med teater. Norge er et land med spredt befolking, og det legges opp til at man skal ha gode liv i distriktene. Da er kulturtilbudet en stor del av dette. Derfor er det viktig vi reiser ut og leverer gode forestillinger av god kvalitet. Det er også en kjempeviktig oppgave for oss å skape ny dramatikk, lage nye produksjoner og spille nye ting som kommer fra andre steder. Vi kan ikke bare ta tak i klassikerne og basere oss på at folk vi se noe de har sett før eller som har en stor kommersiell verdi. Da mislykkes vi som regionteater, sier Nora Evensen.

RBK og mer Duun

Og med det har hun også et håp om at folk generelt senker terskelen for det å gå på teater.

–Unn deg den opplevelse teater kan gi. Vi ser ofte at de som tar turen blir svært fornøyd og er veldig glad for den opplevelsen de har fått.

I 2018 skal Turnéteatret i Trøndelag sette opp fire egenproduserte forestillinger. Her vil teatret gå tett på trøndersjela. Først kommer «Rotsekk», der Ole Christian Gullvåg skal framføre en monolog om livet som RBK-supporter. Deretter følger «Farfarfortellinger» av og med Evy Kasseth Røsten som får musikalsk følge av Gjermund Larsen på fiolin.

Videre vil det bli en ny Duun-forestilling og en produksjon rettet for familiepublikum