Byggleder Gunleik Hoffmann i Statens vegvesen demonstrer hvor lett byggematerialet er og kaster en neve «steiner» i været.

–Det er glasopor – «poppet returglass» som er et lett byggemateriale.

Det miljøvennlige produktet består av 20 prosent glass og 80 prosent luft. Det lages ved glasopor-fabrikken i Sjåk.

Dårlig grunn – bredere vei

–Vi holder på med breddeutvidelse av den eksisterende E6-en. Her er det dårlig grunn så vi kjører ut tunge masser og får inn lette masser. For den nye veien må ikke bli tyngre enn den gamle, forklarer Hoffmann.

Store deler av vegnettet i Norge bygges på steder med sensitive grunnforhold, noe som gjør det nødvendig å bruke lette materialer. Slik er det også på strekningen ved Nesvatnet.

Første halvdel av prosjektet i sør mot Åsen er ferdig. Tilbakemeldingene til Statens Vegvesen er gode.

Ferdig til sommeren

Til sommeren blir Statens vegvesen ferdig med ombyggingen av fem kilometer E6 på strekningen Vassmarka – Ronglan.

Første halvdel av prosjektet er allerede åpnet.

–Vi får veldig mange tilbakemeldinger på at folk er fornøyd med den nye veien.

Bedre trafikksikkerhet

Hensikten med ombyggingen er å bedre trafikksikkerheten og framkommeligheten på E6 gjennom Levanger kommune. Strekningen sikres ved å bygge midtrekkverk og ekstra forbikjøringsfelt. Det blir to og trefelts veg og en fartsgrense på 90 kilometer i timen, mens det fra før har vært 80.

–Hva skjer når det skal bygges ny veg mellom Trondheim og Steinkjer?

–Denne strekningen blir vær-ende når ny E6 mellom Trondheim og Steinkjer en gang blir bygget. Da planlegges det ny veg sør og nord for denne strekningen.

Ingen budsjettsprekk

–Hva koster prosjektet Ronglan – Vassmarka?

–Prosjektet koster 200 millioner som gir en meterpris på 40.000 kroner. Da får vi i tillegg til midtdeler også gatelys.

–Det blir ingen overskridelser slik vi har sett i det siste Stor-tings-prosjektet?

–Nei, det gjelder å ikke bygge mer enn det er planlagt for, smiler byggleder Gunleik Hoffmann.

Lokale Fiborg og Sellæg maskin er hovedentreprenør på ombyggingsprosjektet Ronglan – Vassmarka. Med underentreprenører er det 15 – 20 personer i sving på anlegget hver dag.

–Vi er inne i en periode med mye sprenging nå. Det blir to salver hver dag fra mandag til og med torsdag. Dette vil vare fram til mai, og det vil bli korte stopper på veien i forbindelse med sprengningene. Vi kjører cirka 100 lass steinmasser om dagen fram til mai, i snitt.

Årsaken til at det må sprenges bort så mye fjell, er at fartsgrensen på 90 kilometer krever slakere kurvatur/svinger på vegen enn det som er i dag.

Sprengningene tilpasses togpasseringene, og sporet på jernbanen måles før og etter sprengning.

Asfaltering

Når asfaltsesongen kommer i gang vil det også bli en del mindre stopper og manuell dirigering.

–Vi oppfordrer trafikantene til å følge med på skilting og kjøre hensynsfullt. Det er mye anleggstrafikk på området.

–Er bilistene utålmodige?

–Det er noen som trår litt hardt på gassen da, men stort sett synes vi trafikkavviklingen har gått bra. Vi hadde omkjøring gjennom boligområdet her, før vi fikk rundkjøring og tok i bruk halve veien på den nye veien, sier Gunleik Hoffmann.