– Vi mener vel vi dekker kriteriene bra, og at vi har gryteklare prosjekter, skrev Levanger kommune og søkte om midler til gang- og sykkelveier. Det var ikke Statens Vegvesen enig i.

I statsbudsjettet for 2015 er det avsatt 85 millioner kroner i tilskudd til gang- og sykkelveger. Ordningen forvaltes av Statens vegvesen. Det var i desember i fjor at Levanger kommune søkte om å få dekket opptil 13,9 millioner kroner av sine utbygginger rundt Levanger sentrum. Disse skal blant annet bygges for å gi elevene ved nyskolen på Røstad en tryggere skoleveg gjennom byen.

Kommunen har arbeidet lenge med utbygging av nye gang- og sykkelstier rundt Levanger sentrum. Da har lagt planer for totalt 27,8 millioner kroner, og regnet med at staten vil dekke halve regningen. Det er satt av 15 millioner kroner i kommunbudsjettet for 2015. Nå må deler av disse planene utsettes fordi vegvesenet ikke gir en eneste krone i tilskudd.

Disse er planlagt

– Vi har ingen andre tilskudd å søke på, bekrefter enhetsleder Øyvind Nybakken i Levanger kommune. Avslaget kom i april, og tvinger fram endringer i utbyggingsplanene, som sammen skal utgjøre de nye skolevegene til og fra Levanger ungdomsskole fra både Nesset, Bruborg og øvrige sentrumsnære boområder. Gang- og sykkelanleggene kommunen har planlagt eller nå bygger ut er:

- Sjøgata 1 (Sjøgata – Sjøparken)

- Sjøgata 2 (Sjøparken – Holmgangen)

- Elvebredden – Røstad

- Gamle Kongeveg + del av Ringveien + del av Skolevegen

Utsetter Gamle Kongeveg

Sjøgata er allerede under utbygging, og skal gjøre gateløpet til den nye skolevegen fra Sundbrua til havna og Levanger ungdomsskole. Samme mål er satt for de andre prosjektene, som sammen skal knytte ungdomsskolen til boligfeltene rundt sentrum.

– Nå utsetter vi byggingen av gang- og sykkelvei i Gamle Kongeveg. Vi skal nå sette oss ned for å skrive en ny søknad om tilskudd, sier Nybakken og legger til at denne strekningen vil bli realisert neste år i stedet.

– Dette kan koste kommunen dyrt, sier kommunestyrerepresentant Gunnar Løvås (Sv). Han frykter at tilskuddsavslaget går ut over skoleveiene og sykkelveiutviklingen i Levanger.

– Kommunen har ikke en helhetlig plan for utbygginger av gang- og sykkelveier, legger han til og får støtte av partifelle Marie Johannson.

De etterlyser nå bedre planlegging og fokus på sykkelveger i hele Levanger.

– Det gjelder særlig for utkantene. Bare se på den farlige fylkesvegen mot Åsenfjord, sier hun.

Sykkel i Fylkestinget

Også Torgeir Strøm, førstekandidat for Nord-Trøndelag SV ved fylkesvalget til høsten, mener at kommunene må skjerpe seg når det gjelder satsing på sykkelveger. Det vil han ta med seg inn på fylkestinget.

– Kommunene må skjerpe seg, eller rettere sagt gire om i forhold til sykkelveger. Levanger er et av eksemplene på kommuner som ikke prioriterer bygging av skoleveger høyt nok og ikke får ut nok midler ved å gjøre godt nok arbeid. Det er også merkelig i en tid hvor vi fokuserer mye på folkehelse, sier han.

Ny søknad

Kommunen leter nå alternativ finansiering på prosjektene, men Nybakken lover at prosjektene blir realisert.

– Vi jobber med et nytt investeringsbudsjett nå, og vi legger opp til et forslag til budsjett for behandling før jul. Deretter sender vi en ny søknad, sier Nybakken. Han legger til at de prioriterer de to etappene i Sjøgata og Elvebredden til Røstad, som får mest trafikk.

– Rent trafikalt i forhold til skoleområdet er Sjøgata og Elvebredden viktigere enn Gamle Kongeveg, så de øvrige utbyggingene går sin gang, sier han og avviser at det mangler helhetlig sykkelplanlegging.

– Gang- og sykkelveger i Levanger har prioritet fordi det er der det er flest usikkerhetspunkter. Men vi har en plan for hele kommunen, sier han.

Sykkelvegen fra Sjøgata til ferjeleiet vil nå stå ferdig til skolestart, mens etappe to fra ferjeleiet til Holmgangen startes opp i midten av august. Arbeidet i Sjøgata avsluttes da i oktober.