Fra 1. januar neste år vil norske kommuner møte strengere krav for å regulere helsefarlig svevestøv. Per i dag er årsmiddelkonsentrasjonen satt til maks 40 mikrogram per kubikkmeter, mens den nye maksgrensen er varslet redusert til 25 mikrogram fra nyttår for de største partiklene, kalt PM10.

Faste målestasjoner

For de mindre 2,5-partiklene er grensen i dag 25 mikrogram, og blir varslet redusert til 15 mikrogram. I Levanger sentrum har svevestøv vært en årviss plage, særlig på senvinteren når snøen er borte og gatene ikke er feid. Levanger SV krever nå at Levanger kommune gjennomfører nye målinger for å kontrollere at Levanger ligger innenfor de nye grensene.

– Levanger sentrum bør få faste målestasjoner for å kontrollere forurensning. Nå strammes kravene inn, og det er viktig at vi får nye tall på bordet, sier Løvås.

Avlastningsveger dyrt

SV-politikeren slår fast at uavhengig av om sentrumsgatene ligger innenfor svevestøvgrensene, så må det gjøres drastiske grep for å gjøre lufta og bomiljøet i Levanger sentrum bedre. Likevel har han ikke helt tro på at bygging av omfattende avlastningsveger, som har blitt debattert i flere år, er realistisk.

– Det vil bli fryktelig dyrt å bygge flere avlastningsveger rundt sentrum. Slike veier er viktige, men det kan være andre virkemidler vi kan bruke i stedet for å redusere trafikk og svevestøv. Da er rushtidsavgift eller bompenger alternativer vi må vurdere, sier Løvås.

Må redusere

Han forklarer at det finnes alternative stikkveger for trafikanter på Bruborg-siden ved sentrum, langs veien mot Ulve og Gamle Kongeveg. Men på Nesset finnes det ikke en alternativ vei til og fra sentrum.

– Senterpartiet har tidligere lansert et forslag om å bygge avlastningsveg over Levangersundet, men det er ikke aktuelt for oss. Sundet er for nært trehusbyen og sentrum, sier han.

Han mener også at det er altfor dyrt å bygge en avlastningsveg fra Bruborg til Moan langs jernbanen, selv om det er fysisk mulig å gjennomføre.

– Vi må se på andre måter å redusere trafikken på, sier han og viser også til bedring av kollektivtrafikk.

Mer vedlikehold

Løvås mener også at Levanger kommune må bli flinkere til å holde en løpende dialog med Statens vegvesen og Nord-Trøndelag fylkeskommune for å feie Kirkegata oftere i de verste støvperiodene.

– Det må til mer enn en gatefeiing like før 17. mai, sier han.

Det voksende støvproblemet forsterkes også av at 32 av 34 trehus i Kirkegata har helt eller delvis liggende trepanel. Det gjør at støv og skitt legger seg på veggene i større grad.

– Her må også bygårdseierne ta ansvar og sørge for å holde fortauene foran sine bygg rene.

Stortingsvedtak

Seksjonsleder Helgar Sætermo i Statens vegvesen Region Midt sier at luftkvalitet og tiltak knyttet til svevestøv må avgjøres i et samarbeid mellom de tre ansvarlige partene; kommune, fylkeskommune og staten. Bompenger må for øvrig vedtas av Stortinget, siden det regnes som en skatt.

– Derfor kan jeg ikke begi meg ut på å kommentere slike tiltak. Men det jeg kan si er at det i Nasjonal transportplan legges opp bypakker for de ti største byene i landet. I tillegg har vi blant annet mørebyene, hvor det jobbes med egne bypakker som også omfatter bompenger. Det er ingen hemmelighet, men i Nord-Trøndelag har det ikke vært et tema til nå, sier han.

Ikke målt

For øvrig er det ikke gjennomført egne målinger i Levanger eller fylket generelt i senere tid. I stedet bruker vegvesenet beregningsmetoder.

– Det vises veldig ofte godt på senvinteren, men med små partikler kan det være like mye luftforurensing når det ikke vises, sier han og forklarer at vegvesen har dialog med kommunene til en viss grad.