Innherred.no skrev tidligere torsdag ettermiddag om Ingvild Kjerkol (Ap), som ser for seg at dieseltog vil trafikkere Trønderbanen i årevis fremover, også etter at elektrifiseringen av jernbanestrekningen er ferdig.

Til Innherred.no sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) at Kjerkols reaksjon ikke reflekterer regjeringens politikk eller budskap.

– Det er trist at hun velger å tolke ting i verste mening og lete etter problemer. Det skaper bare unødvendig usikkerhet hos reisende og bransjen, sier Solvik-Olsen.

Tidlig entreprenørinvolvering ved elektrifisering

Han konstaterer at samme dag som Kjerkol gir inntrykk av at intet skal skje, så har Bygg.no en artikkel om hvordan Jernbaneverket faktisk planlegger fremdrift og konkretisering av nettopp elektrifisering av banene.

– Da bør folk lytte mer til Jernbaneverket og regjeringen som er i gang med arbeidet, fremfor Arbeiderpartiet og Kjerkols klagesang, fastslår samferdselsministeren.

Han trekker frem at dagens regjering har satset på økt antall avganger, flere togsett og lengre pendel på Trønderbanen.

– Det er svært god vekst i antall reisende, og den satsingen skal fortsette. Vi har mer enn doblet vedlikeholdsarbeidet på jernbanen – og for første gang på tiår reduseres forfallet. Det er et vitnesbyrd om vilje til å satse på jernbanen, sier Solvik-Olsen.

– Oppsiktsvekkende

Han lover at jernbanereformen skal gi de reisende et bedre tilbud.

– Det ligger ingenting i reformen om dårligere tilbud, slik Kjerkol gir inntrykk av. Anbudskontraktene er ikke skrevet, og det er derfor oppsiktsvekkende at Kjerkol mener hun vet hva som skal stå i dem. For øvrig er det staten som skal eie både togmateriellet og jernbanesporene, og dermed er det staten som vil ha styring med tempo i elektrifisering og bruk av nye togsett, poengterer samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.