Hver dag er det tilnærmet kaotiske tilstander med lange køer og rushtrafikk til og fra Verdal industripark på Ørin. Flere tusen arbeidere skal til og fra området til faste tider på døgnet, og tofeltsvegen har ikke kapasitet til å ta unna pågangen. Det er en utvikling som har blitt bare verre med årene, og næringslivet har lenge drømt om drastiske utbedringer.

– Vi har ikke kommet så langt som vi skulle ha ønsket. Vegvesenet må inn og vi må få alle bevilgninger til å bygge ut en ny adkomstveg. Men vi pusher stadig på, fordi det er avgjørende å få til den dagen hvor dette skjer, sier leder i Verdal næringsforum, Bjørnar Sørgjerd. Trafikktellinger viser 11.800 passerende biler per døgn, og problemstillingen ble senest diskutert i forbindelse med forrige ukes katastrofeøvelse på Ørin og under Industriens Dag.

Lang kø

De siste ti årene har det også vært åtte trafikkulykker med personskader i området mellom Holbergkrysset og rundkjøringen ved Hamnevegen. Sørgjerd bekrefter at det i flere år har blitt diskutert et konkret ønske om å bygge en ekstra adkomstveg i sørgående retning, mest sannsynlig med tilknytning til E6 ved Fætten og Soria Moria sør for industriområdet.

– I dag er det like lang kø som i Trondheim, på en enslig veg. Det er ikke bra nok for verken kunder eller ansatte. Vi har over 3 000 personer som alle skal inn og ut samme veg. Det er ikke levedyktig når vi nå skal videreutvikle industriparken og tungtransporten øker ytterligere, sier Sørgjerd og viser til at nyveien er et stort ønske hos flere tunge næringsdrivende på Ørin.

Må passe inn

Samtidig understreker Sørgjerd at det er flere hensyn å ta ved plassering av en ekstra adkomstvei til Ørin. Deriblant naboene.

– En ny vei skal ikke ødelegge for miljøet rundt. Derfor går vi ikke ned i detaljer om plassering, men vi tenker at veien må gå ut mot Soria Moria. Det blir opp til andre å planlegge dette, og vi er avhengige av at saken prioriteres av myndighetene. I så måte er heller ikke den nye E6-strekningen mellom Levanger og Verdal på plass, og vi håper disse to planene vil knyttes opp mot hverandre som strekninger som bør komme på plass innen rimelig kort tid, sier Sørgjerd.

Samarbeider

Samtidig jobber Verdal kommune med en utvidelse av dagens rundkjøring ved Holbergkrysset. 1. september vedtok Plan- og samfunnskomiteen å sende en detaljregulering for Hamnekrysset øst og Holbergkrysset på høring. Der legges det opp til et eget venstresvingefelt i Hamnekrysset Øst med økt feltbredde fra Kjæran. Målet er å bedre ferdselen til og fra industriområdet. Ordfører Bjørn Iversen vil likevel jobbe for ytterligere utbedring.

– Dette er en velkjent sak, som vi stadig kommer tilbake til. Det er utfordrende å bare ha én adkomstveg, sier ordfører i Verdal, Bjørn Iversen. Han peker på at det blant annet fraktes 1,6 millioner tonn kalk til industriparken i løpet av 2015, og tungtrafikken øker kraftig. Han lover at kommunen jobber for fullt for å utbedre vegsituasjonen.

– Neste lille framskritt er at vi utvider rundkjøringen i Holbergkrysset med ekstra innkjøringsfelt. Det hjelper, men løser ikke problemet. Heller ikke i beredskapssammenheng er situasjonen god. Vi har utredet dette flere ganger, men vi har ikke vunnet fram hos fylkeskommunen som vegeier og Statens vegvesen som driver, sier han.

Har en plan

Kommunen har likevel en plan for hvordan det kan bygges en ny adkomstveg til Ørin for å avlaste trafikkbildet.

– I kommunedelplanen for Verdal sentrum har det blitt regulert inn en ny adkomst på sørsiden av industriparken, hvor en ny veg kan gå i bue og krysse E6 rett nord for svenskveien. Da kan den veien brukes til blant annet tungtransport av grus, tømmer, kalk og andre til. Det vil dele trafikken til Ørin i to og vil lette situasjonen merkbart. Dette tiltaket legger vi jevnlig press på vegmyndighetene, sier Iversen.