– Det skal nedsettes ei arbeidsgruppe som skal jobbe med tiltak knyttet til signalanlegget i Skogn. Det vil skje i disse dager. Etter det jeg vet er det ikke bestemt noe konkret hva og når eventuelle utbedringer skal gjøres, sier teknisk fagsjef for signalanlegg hos Jernbaneverket, Erik Berge.

Det betyr at skogningene må vente til tidligst 2025 før problemet løser seg selv med planfri undergang for bilister og myke trafikkanter i Skogn.

– Komponentfeil

De mange hendelsene hvor bommene enten blir stående oppe eller nede i lange perioder i Skogn skyldes teknisk feil på signalanlegget.

– Det er ulike årsaker til at anlegget har sviktet. Det er hovedsakelig komponentfeil, altså feil på enkelte deler i anlegget. Anlegget er koblet sammen med det øvrige varslingsanlegget på linja som også kan forårsake at bomme blir værende nede, sier Berge.

Samme standard som øvrige anlegg

Han anser ikke signalanlegget som noe dårligere enn andre lignende anlegg langs Trønderbanen.

– Etter det jeg erfarer er feilene som har oppstått innefor normal slitasje og vedlikehold for slike anlegg. Alle planoverganger på Trønderbanen er i henhold til samme standard, sier Berge.

Strøm, ikke batteri

Rykter om at anlegget er drevet på batteri og at det er manglende utskiftinger av batteri som er årsaken til alle feilene, er ifølge Berge bare tull.

– Anlegget er drevet av strøm. Vi har en «backup» som er drevet på batteri i tilfelle svikt på strømforsyningen, forklarer han.