For to og et halvt år siden havarerte det norsk-svenske artillerisamarbeidet Archer, og Forsvaret ba fire leverandører komme med et konkret tilbud på 24 nye artillerisystemer, der vinneren også får opsjon på ytterligere 24 artilleri.

Tre konkurrenter

De som ble forespurt var leverandørene av K9 Thunder fra Sør-Korea, Caesar fra Frankrike, Panzerhaubitze 2000 fra Tyskland og M109G fra Sveits. Sistnevnte utvikles av Ruag Defense, og de inngår nå et samarbeid med Ritek på Rinnleiret i Levanger om sammenstilling av artilleriskytsene.

– Vi har stor tro på hverandres kompetanse, og at vi i fellesskap skal kunne levere den beste løsningen til Forsvaret, sier Lutz Kampmann som leder marked og salg i Ruag Defense.

Har vist at de evner

Han signerte samarbeidsavtalen sammen med daglig leder Hilmar Olsen i Ritek på Rinnleiret torsdag formiddag.

– Vi har siden vi signerte kontrakten med BAE Systems Hägglunds AB på kampvognprosjektet jobbet aktivt mot Forsvaret og forsvarsindustrien for å sikre nye kontrakter etter at det prosjektet er ferdig, sier Olsen.

Der er Ritek kommet omlag halvveis. Det jobbes nå med nummer 15 av til sammen 32 kampvogner av typen CV90 som bygges om for det norske Forsvaret.

– Samarbeidet med svenskene og det at vi har vist evne til å levere på en så omfattende kontrakt som kampvognprosjektet, er uten tvil avgjørende for at Ruag Defense velger oss som samarbeidspartner i Norge, konstaterer Hilmar Olsen.

Erfaring viktig

Det bekrefter da også Lutz Kampmann.

– Riteks erfaring på liknende prosjekt er viktig. CV90-jobben likner ganske mye på det vi skal samarbeide om nå, sier han.

De sveitiske artilleriskytsene M109G er en oppgradert versjon av M109 som det norske Forsvaret bruker i dag.

– I realiteten er det vel egentlig bare grunnprinsippene i utformingen som er de samme. Alt er større, bedre og mer moderne enn de gamle M109ene. Navnet er likt, men det blir litt som å sammenlikne Volvo Amazon med den nye Volvo V90, illustrerer Hilmar Olsen og Lutz Kampmann.

M109G er 27 tonn tung, 11,3 meter lang, 3,1 meter høy og 3,1 meter bred. Den har en bemanning på seks, kan kjøre 60 km/t og kjøretøyet har en rekkevidde på 350 kilometer. De nye kanonene skal kunne treffe mål som er rundt 40km unna med stor presisjon. Dagens kanoner treffer slik bare 28km unna.

I januar i år var de fire konkurrentene på Rena, der artilleriene ble testet. I tre uker ble det sett nærmere på hvordan kandidatene tar seg frem og evner å skyte under norske vinterforhold.

Leopard-oppgradering

Etter planen skal kontrakten på artillerprosjektet signeres i desember, men det er en viss fare for at det blir utsatt. Stortinget har nemlig ikke bevilget penger ennå.

– Det er klart at vi med en slik avtale også håper at stortingspolitikere fra regionen er med på å legge press slik at prosjektet kan gjennomføres som planlagt, sier Olsen.

Samarbeidet med Ruag Defense omfatter også et prosjekt hvor Leopard-stridsvognene til det norske Forsvaret skal moderniseres. Det ble vedtatt av Stortinget i Investeringsmeldingen i fjor vår, så her er fremdriftsplanen sikrere. Til sammen 38 stridsvogner skal oppgraderes de neste årene.

Kan øke staben med 30

Til denne jobben er de tyske leverandørene Krauss-Maffei Wegmann og Rheinmetall aktuelle til å utføre jobben sammen med Ruag Defense. Her er ikke tilbudet levert inn ennå, men Ruag Defense og Ritek er sikre på at de vil levere et konkurransedyktig tilbud. I og med at det handler om å oppgradere Forsvarets nåværende Leopard-stridsvogner, er det vognmateriell både Ruag Defense og Ritek kjenner meget godt fra tidligere.

– Mens omfanget av artilleriprosjektet er litt mindre enn CV90-jobben, er Leopard-prosjektet dobbelt så stort som det vi holder på med. Skulle Ruag Defense vinne begge kontraktene, snakker vi om et 30-talls flere ansatte ved Ritek i tillegg til dagens bemanning, forteller Riteks daglige leder Hilmar Olsen.

Viktig for stabil aktivitet

Totalt sett kan de to prosjektene til sammen gi opp mot 150.000 arbeidstimer for Ritek.

I kontraktene vil det også ligge oppfølging og vedlikehold på leveransene. Det samme vil gjelde andre kontrakter som Ritek konkurrerer om i årene fremover.

– Hvis vi skulle få flere slike store oppdrag, vil det bety en stabil base med arbeid for Ritek i 20-25 år fremover, konstaterer Olsen.

Akkurat når Forsvaret vil ta avgjørelsen om hvem som får oppdragene med å levere nye artillerisystemer og å oppgradere Leopard-stridsvognene gjenstår å se. Forhåpentligvis vil artilleri-jobben tildeles i år, mens kontrakten på Leopard-oppdraget vil undertegnes kanskje en gang neste år.