– Hotellet er trolig også den lengstlevende institusjonen i Levanger, understreker Strugstad.

Til 1000-årsjubileet for tre år siden presenterte han Levanger-vin og akevitt. Denne gangen har han komplettert jubileumssamlingen av edlere dråper med konjakk.

14.000 vinflasker

- Jeg er ikke så rent lite kry av utseende til denne konjakken, smiler Strugstad, og presenterer varen.

Backlund-akevitten blir kun produsert i 100 flasker, mens det er bortimot fri flyt av rødvin og konjakk - prydet med bilde av det tradisjonsrike hotellet.

– Det ble solgt hele 14.000 flasker med vin i 2011, noe som er et helt eksepsjonelt tall til et nærmest lokalt nisjeprodukt å være. «Levanger til tusen» traff blink, til tross for at flaska var utstyrt med en hjemmelaget, amatørmessig etikett. Årets jubileumsflaske har et en langt mer profesjonell etikett, og er signert Hattrem, sier Mr. Backlund.

Han snakker seg varm om alle tre produkter, og både rødvinen og konjakken vil bli solgt på Vinmonopolet. Rødvinen er laget på den klassiske franske merlot-druen, råvaren er hentet fra et område sør for Madrid.

Fin balansegang

– Hva mener din sommelier-sønn om årets rødvin?

– Han har hjulpet til i prosessen, men vinen er først og fremst laget for den gjengse levangsbygg. Folk flest er overbegeistret for denne utgaven, og jeg tror vi har truffet bra på en slags gyllen middelveg mellom god kvalitet og gunstig pris med denne vinen.

– Brennevinsalget går ned?

– Ja, det stuper – med unntak av akevitt. I dag er det mange som foretrekker det til kaffen, eller som en snaps, sier en entusiastisk Knut Strugstad.