– Vi gikk oss en runde før klokken ni om morgenen en dag, og da var nesten alle parkeringsplassene i Jernbanegata allerede opptatt, og dette er før de fleste butikkene åpner. Hvem er det da som bruker dem?, spør leder i Verdal næringsforum, Ingrid Dahl Furunes.

Furunes har den siste tiden fått noen reaksjoner fra sine medlemmer på at kunder ofte ikke finner parkering utenfor butikkene i sentrum. Hun kommer med et konkret eksempel i Vektergata hvor parkeringsplassen over Gjensidigebygget tidligere kunne brukes av kunder til bedriftene i området.

Men da Vektergården ble revet og det ble begynt å bygge leiligheter der, har disse plassene blitt reservert til hjemmetjenestens biler. Dette kommer av at deres parkeringsplasser i bakgården av bygget ikke kan brukes mens det foregår byggearbeid der.

–Jeg har vært i kontakt med kommunen for å finne andre løsninger for bedriftene her, jeg foreslo blant annet at det kunne vært halvt om halvt, altså fem plasser til hjemmetjenesten og fem plasser til kunder, men det gikk ikke, sier Furunes.

Ingrid Dahl Furunes har fått reaksjoner fra sine medlemmer på at kunder ikke finner parkering utenfor butikkene. (Bildet er ikke tatt i Verdal sentrum)

–Endrer handlemønster

Leilighetsbygget skal være ferdig i løpet av 2018, og parkeringsmulighetene vil da bli som før igjen. Furunes mener denne løsningen ville vært grei for en periode, men siden dette gjelder i cirka et og et halvt år, påpeker hun at kundene kan endre handlemønster og velge andre alternativ.

–Dersom vi ønsker et levende sentrum og for at butikkene skal gå rundt så må vi ha parkeringsplasser til de besøkende, sier Furunes.

Virksomhetsleder teknisk drift i Verdal kommune, Bård Kotheim, opplyser til Innherred at det finnes 500 parkeringsplasser i sentrum. I området rundt rådhuset og Vektergata er det cirka 200 parkeringsplasser i dag. Da er ikke de som er rundt kjøpesenteret Amfi regnet med. Han bekrefter at Verdal kommune sine tjenestebiler for hjemmetjenesten måtte flyttes til parken ved Vektergata i forbindelse med riving og bygging av det nye leilighetskomplekset.

I forbindelse med riving/bygging i Vektergata måtte hjemmetjenesten ta i bruk en parkeringsplass på framsiden av bygget.

–I den forbindelse ble det opparbeidet cirka 60 nye parkeringsplasser på sørsiden av rådhuset som kompensasjon. Dette bidro utbygger for leilighetsbygget i Vektergata til. Av den grunn kan ikke vi se at det er færre parkeringsplasser rundt rådhuskvartalet i dag enn før utbyggingen startet. Når leilighetsbygget er ferdig vil tjenestebilene til hjemmetjenesten bli flyttet tilbake til bakgården i Gjensidigebygget, forteller Kotheim.

Rift om plassene

På spørsmål om det finnes noen regler for hvem som kan bruke plassene, for eksempel i Jernbanegata hvor det ligger butikker langs veien, svarer Kotheim at det ikke er noen parkeringsordning i Verdal.

–Så det er ikke så lett å gjøre noe med dette. Kommunen har ikke hjemmel til å gi bot for feilparkering. Bot for ulovlig parkering kan kun gis av politiet og de prioriterer ikke dette høyt. Det kan naturligvis oppfordres til at ansatte i sentrum ikke parkerer langs Jernbanegata og at de benytter parkeringsplasser på sørsiden av rådhusområdet, men all erfaring viser at det ikke er villighet til å gå så langt. Kanskje bør ansatte i sentrum som ikke har behov for bil sykle mer til arbeid?

Kotheim opplyser at folk i årene framover må en forvente en kraftig fortetting med leiligheter i Verdal sentrum, noe som vil medføre mer rift om parkeringsplassene.

–Med stor sannsynlighet må verdalingene finne seg i å gå lengre for å finne parkering i sentrum. Dette er i tråd med situasjonen i andre tettsteder/bysentra i Norge og i tråd med vedtatt sentrumsplan hvor fortetting i bykjernen er et av hovedprinsippene, sier han.