Trafikksikkerhetsutvalget i Verdal har utarbeidet en plan for hvordan de på ulike måter kan bedre trafikksikkerheten i kommunen. Bakgrunnen er at Verdal ble godkjent som den første trafikksikre kommunen i Nord-Trøndelag i fjor.

Vil sørge for fri sikt

Beskjæring av vegetasjon mot offentlig vei er nå et stort fokusområde. Leder i utvalget, Jorunn Dahling, og daglig leder i Uteavdelingen Verdal, Patrik Lindblom, oppfordrer derfor folk til å ta seg en titt i sin egen hage.

–Vi må sørge for at bilister, gående og syklende har fri sikt, slik at det ikke oppstår farlige situasjoner. Det handler om å være bevisst og tenke på hvordan det ser ut rundt sin egen eiendom, sier Dahling.

Dahling og Lindblom vil gjerne at folk setter seg inn i hvordan man kan beskjære og plante, slik at folk kan ferdes trygt i nærområdet.

–Nå er det høytid for dette, vi begynner å bli litt vårstemt, og derfor vil vi minne folk på dette. Når hekker og busker blir grønne og store, ser man ikke godt enten man er bilist, fotgjenger eller syklist. Derfor må folk ut å klippe, sier hun.

Belastet område

Lindblom sier de fokuserer spesielt på områdene Prærien og Garpa akkurat nå, på grunn av at Nordgata i sentrum er stengt og at flere derfor kjører gjennom dette området.

–Det er mer belastning her nå, og da kommer barn og andre midt oppi dette, sier Lindblom.

Han påpeker at det også er vanskeligere for anleggsmaskiner og skrapebiler å komme frem, dersom det er busker eller andre ting i veien.

Uteavdelingen vil gjerne at folk tar det de får til på sine tomter, og at de deretter vil komme rundt for å se hvordan det ser ut.

–Vi vil først prioritere å se over områdene her på Prærien og Garpa, for vi kan ikke ta hele Verdal med en gang, det blir mer på lang sikt, sier han.

–Viktig å være bevisst

Dahling påpeker at folk gjerne må spørre om tips og råd dersom de er usikker på hvordan de skal ordne uteområdene sine med tanke på trafikksikkerheten.

–Det handler om å være på tilbudssiden, og at folk er bevisst på hvordan det ser ut rundt seg. Hvis alle bidrar kan vi skape tryggere boligfelt. Det er ofte fart og dårlige avgjørelser som tar liv, men det er også mye mer enn det, sier hun.