De var mye finfolk samlet på «Vekta» på Vinne på årets første arbeidsdag. Der hadde fylkesråd for samferdsel og miljø, Tomas Iver Hallem, innkalt til sin årvisse pressekonferanse for å fortelle om trafikktilstanden i fylket.

Normalt skjer pressekonferansen på Fylkets hus i Steinkjer, men denne gangen hadde man valgt å flytte seg til den flotte kontrollstasjonen ved E6 i Verdal.

Og hvordan er så statusen i nordfylket ett år før vi skal slå oss sammen med storebror i sør?

Vel, på mange måter viser det en positiv trend, selv om det fortsatt vil være mye å jobbe med både blant dem som driver kontrollarbeid, men kanskje aller mest for dem som skal lære dagens unge enda bedre holdninger slik at antallet skadde og døde i trafikken går ytterligere ned.

Synkende trend

Av disse 150 så var det 28 personer som var drept og hardt skadd i fjor, og dette viser en positiv nedgang fra 60 personer i 2000.

Når det gjelder antall drepte i så viser den også en synkende trend fra 2000, men her spretter søylene noe opp og ned fra år til år. I 2000 var antallet 11 drepte. I 2015 var tilsvarende tall 4, mens det i fjor var økt til 5 personer som mistet livet i trafikken.

To av disse personene mistet livet i vårt område. Det skjedde i januar i fjor på E6 ved Fleskhus.

Flere midtdelere

Tomas Iver Hallem(t.v.) og Helgar Sætermo.

Fortsatt er det utforkjøringer som topper ulykkesstatistikken, men det viser seg at møteulykker har hatt en økning de seneste årene selv om de fortsatt innehar en andre plass på statistikken.

–Det forteller oss at midtdeler på trafikkerte veistrekninger er viktig. Det er bare om minne om ulykken med tømmertraileren på E6 ved Magneten i oktober. Hadde det ikke vært midtdeler på veien der så kunne det fått katastrofale følger, sier Hallem.

Det nasjonale målet er at det maksimalt skal være 500 drepte og hardt skadde i trafikken i Nore i 2024. Det betyr av for Nord-Trøndelag sin del så skal vi ha maksimalt 17 drepte og hardt skadde i vegtrafikkulykker. Det betyr altså 11 personer mindre enn i 2016.

Forebygging

Det er her Edvard Øfsti bryter inn. Lederen for Trafikksikkerhetsutvalget i fylket- for øvrig på 10 året – er klar på at hvis vi skal nå dette målet, så må det gode forebyggende arbeidet fortsette.

–Vi ser at holdningsskapende arbeid virker. Trafikksikkerhetsutvalget har brukt mye ressurser på holdningsskapende arbeid i den videregående skolen, og det gir resultater.

Øfsti får bifallende nikk fra fylkesrådslederen.

- Vi må starte tidlig. Det begynner allerede på helsestasjonen, fastslår Tomas Iver Hallem