Dagens strekning er 22,6 kilometer. Den foreslåtte løsningen blir på 19,6 kilometer. Regner man ei fartsgrense på 90 kilometer i timen, vil tre kilometer kortere E6 gi innsparing i kjøretid på fem minutter.  Statens vegvesen foreslår nytt vegkryss på Kvithammar i Stjørdal, til Vassmarka like nord for Åsen sentrum.

Vegen blir 12, 5 meter bred, med to felt med midtdeler, og 14,75 meter bred inkludert forbikjøringsfelt.

Statens vegvesen er nå ferdig med kommunedelplanen, som ble levert til Levanger kommune og Stjørdal kommune fredag. Her skal planen behandles politisk.

Beskrivelse

Statens vegvesen oppsummerer den anbefalte veglinja slik:

«Hvis du kommer kjørende fra Stjørdal og skal nordover, vil ny E6 skrå østover inn mot Forbordsfjellet like etter Kvithammar-krysset. Dette blir et planskilt kryss (to plan) der trafikanter som skal til Skatval, kjører av E6. På strekningen mellom krysset og tunnelåpningen, blir det ei 355 meter lang bru. Brua går blant annet over jernbanen og ei elv, og over et område med vanskelige grunnforhold.

Videre går vegen inn i Forbordfjellet, gjennom en 7,6 kilometer lang toløps tunnel. Det blir firefelts veg fra Kvithammarkrysset og gjennom Forbordsfjellet. Tunnelen munner ut i Vuddudalen. E6 går videre langs østsiden av Vuddudalen (dagens E6 ligger på vestsiden), og blir liggende øst for dagens E6, elva og jernbanen, 50 meter høyere opp i lia.

4 kilometer nord for tunnelåpningen i Vuddudalen, kommer et planskilt kryss, hvor beboere i området, samt trafikanter som skal til Åsen og Frosta kjører av E6. E6 følger bunnen av dalen videre, over Stokkmyra, der det blir ei skjæring før vi føres inn i en 1,9 km lang toløps tunnel øst for Åsen sentrum. Det blir firefelts veg gjennom tunnelen. Tunnelen kommer ut nord for Åsen sentrum, i Vassmarka. Ca. 500 meter nord for tunnelen, ved Hammer, kommer et planskilt kryss (to plan). Krysset er planlagt der fylkesvegen krysser over E6 i dag, noe som også gir lang nok stoppsikt fra tunnelmunning til avkjøringsfeltet.

Her tar f.eks trafikanter som kommer nordfra og skal til Åsen sentrum eller Frosta av fra E6. Deretter fortsetter E6 i dagens trase.

Utenfor Åsen sentrum

Dagens E6 vil være omkjøringsveg for fremtidig E6, samt kombinert lokalveg og gang- og sykkelveg.

Folkemøte

Nå som planen er ferdig fra Statens vegvesens side, blir det arrangert folkemøter for å presentere resultatet av arbeidet. 26. mai holdes folkemøtet i Stjørdal mens i Åsen blir det folkemøte 3. juni.