Onsdag skal plan- og utviklingskomiteen i Levanger kommune behandle planregulering av planfri kryssing av jernbanen i Skogn sentrum. I forslaget legger rådmannen opp til å sende forslaget ut på høring og offentlig ettersyn.

Som kjent er det jernbanekryssingen for biler og myke trafikanter som har skapt masse frustrasjon i Skognsamfunnet, ikke minst etter at BaneNor (tidligere Jernbaneverket) kom med sin innsigelse som i praksis stopper all nybygging i nærområdet inntil en avtale om ombygging er på plass mellom fylkeskommunen, Levanger kommune og Bane Nor. Om lag 2.000 innbyggere bor på tettstedet, og skoleelever må krysse en eldre jernbaneovergang med bommer for å komme til skolen.

Bestilte prosjekt

Kommunen har jobbet aktivt i flere år med å finne en måte å bygge om overgangen på, men har ikke lyktes med å komme til enighet med Bane Nor. Nå foreligger det imidlertid konkrete planer for ombygging fra kommunen, som bestilte prosjektet fra Norconsult, og som politikerne skal behandle onsdag.

– Slik håper vi Skogn sentrum vil bli om noen år, med to nye planfrie underganger for bil, gående og syklende. En lang planprosess er ferdig, og politikerne får reguleringsplanen til behandling neste uke, kommenterte Øyvind Nybakken, enhetsleder for kommunalteknikk i Levanger kommune, da kommunen viste fram en videopresentasjon av sin ønskede planløsning på kommunens Youtube-kanal.

Ny bro

Partene er for så vidt enige om hvordan ny trafikkløsning kan bygges, men fordelingen av kostnadene har man likevel ikke klart å bli enige om.

De tre aktørene møttes til mekling hos Fylkesmannen i Nord-Trøndelag 6. januar, men det førte ikke fram. Bane Nor beholder sin innsigelse til utbygging av Åsvegen 15-17, og nå går saken trolig til Samferdselsdepartementet for endelig avgjørelse.

Prosjektbeskrivelsen fra Norconsult på oppdrag fra Levanger kommune, viser at de vil bygge bruer for jernbane over nytt kryss med rundkjøring for fv. 754, samt flytte adkomstveg øst for jernbanen og stenge planovergangen. Rett sør for Skogn stasjon skal det lages en undergang for gang- og sykkeltrafikk. Ombyggingen vil kreve bruk av 10.820 kvadratmeter dyrket areal.