–Jeg mener at det med små inngrep kan opprettholdes en god trafikkflyt gjennom distriktet med 90 kilometers fartsgrense. Jeg synes jordvernet bør veie tungt. Vi har mange pressområder i området. Vi trenger det som er igjen av god dyrkajord, sier Håvard Jermstad, leder i Skogn bondelag. Lavere fart, gir færre felt, smalere veg, og blir følgelig mindre arealkrevende. Når Statens vegvesen nå jobber videre med forslagene til nye E6-traseer gjennom Innherred, vil jordvernet bli et av de viktigste temaene. Ekstra oppmerksomhet får nok dette fra gårdbrukerne som nå organiserer seg i et felles grunneierlag for å ivareta interessene.

–Vi får veldig snart på beina et nytt grunneierlag som vil favne grunneiere fra Ronglan/Åsen til og med Nossum, forteller Håvard Jermstad.

–Må akseptere lavere fart

Langs ny E6 gjennom Innherred, jobber Vegvesenet med skisser som tar høyde for firefelts veg og fartsgrense på opptil 110 kilometer i timen. Det vil likevel være strekninger hvor farten blir lavere, og ifølge Jermstad er strekningen langs Nessvatnet et eksempel. Her er grunnforholdene avgjørende for at man ikke kan tilføre så mye masse som en firefelts veg krever.

Du er ikke redd for å få fartsglade bilister på nakken nå da?

Tunneler er ifølge vegvesenet spesielt kostnadskrevende, slik også bruer, kryssing av jernbane og geotekniske tiltak også er det.

Minst 20 meter bred

En firefelts veg er ifølge prosjektleder Bernt Arne Helberg i Statens vegvesen 20 meter bred. En tofelts veg er til sammenligning 12,5 meter bred, og en tofelts veg med forbikjøringsfelt (tre felt) er 14,75 mter bred. I tillegg kommer nødvendige arealer til fyllinger, grøfter, rekkverk, støyskjerming og så videre.

Bernt Arne Helberg er prosjektleder for planlegging for ny E6 gjennom Innherred.

–I kryssområder vil bredden bli vesentlig større, fra 150 til 200 meter. Vegnormalene gir ikke rom til å skilte 110 kilometer i timen på en tofelts veg, opplyser Helberg. Og føyer til:

–Det er imidlertid ikke bare bredden som er forskjellig, men også kurvaturen. 110 km/t gir mye slakere kurver og mindre bratte bakker.

Beskriver problemet selv

Statens vegvesens er slett ikke ukjent med problemstillingen, og beskriver selv temaet i sin optimaliseringsrapport fra februar. Under kapittelet for konfliktvurdering skriver vegvesenet dette:

Statens vegvesen utreder flere forslag til ny E6-trasé. Dette kartet viser strekningen mellom Åsen og Mule.

Kryss

–Vi utreder aktuelle kryssplasseringer, men har foreløpig ikke tatt stilling til antall kryss eller nøyaktig plassering. Vi ønsker imidlertid ikke å bygge flere kryss enn nødvendig, og det blir ikke mange små avkjørsler direkte fra E6 som det er i dag, forteller Bernt Helberg.

Kommunene må bli enige

I Nasjonal transportplan er det satt av 710 millioner kroner til E6-prosjektet, men først fra 2024. Hvordan påvirker dette prosjektet, ikke minst med tanke på framdriftsplan?

–I denne rapporten vil vi forhåpentligvis anbefale ett alternativ som framtidig E6-trasé. Dette alternativet skal vi så bearbeide videre i en kommunedelplan, som forventes oversendt til kommunene til behandling ved årsskiftet 2017/2018. Det blir en kommunedelplan for hver kommune, så vi er helt avhengig av at Verdal og Levanger blir enig. Vi samarbeider imidlertid godt med begge kommunene om planleggingen, og er sikker på at dette ikke blir noe problem. Målsettingen er å ha vedtatte kommunedelplaner i løpet av juni 2018. Så til sommeren 2018 vet vi hvor ny E6 vil bli liggende i framtida.

Hva er etter Statens vegvesens vurdering de største problemområdene når ny E6-trasé skal stakes ut?

–De geografisk største problemområdene er der vi utreder flere alternativer. For Levanger og Verdal gjelder dette strekningene Skogn – Gråmyra – Nossumhyllan, Mule – «Hamnekrysset» og på Fleskhus. Gjennom Holåsen på Skogn utreder vi forskjellige tunnelløsninger. Høgberget utreder vi både tunnel, eller veg i dagen over Nossumhyllan eller gjennom Halsan. Fra Mule utreder vi et alternativ nord for militærleiren på Rinnleiret som i dag, eller på andre siden hvor vi følger jernbanen videre nordover forbi Bergsgrav. På Fleskhus utredes ny E6 både langs dagens E6, eller på østsiden av jernbanen.

Bernt Helberg sier vegvesenet også fokuserer på landskapsbilde, kulturmiljø, naturmangfold, nærmiljø og friluftsliv og naturressurser inkludert landbruk, og at konsekvenser vurderes opp mot nytten for samfunnet og trafikantene med ny veg. Videre kommer anleggskostnadene, og her er grunnforhold, nærføring og kryssing av jernbanen, nye bruer/konstruksjoner, tunneler samt innløsing av boliger og næringsarealer vesentlige kostnadselementer.

Statens vegvesen utreder flere forslag til ny E6-trasé. Dette kartet viser strekningen mellom Åsen og Mule.