Mandag møtes Jernbaneverket, Levanger kommune og Nord-Trøndelag fylkeskommune for å prøve å finne en enighet om jernbaneovergangen på Skogn. Innbyggerne på Skogn har i en årrekke fryktet alvorlige ulykker på overgangen, som deler Skogn sentrum i to. Jernbaneverket har også satt ned byggestans i sentrumsområdet inntil partene er enige om et spleiselag for ny trafikkløsning og en undergang som er trygg for myke trafikanter.

Skogningen Renate Bakken har i flere år jobbet for å få fortgang i overgangsplanene på Skogn. Hun har nå klare forventninger til at mandagens møte gir tydelige svar.

– Vi er først og fremst interessert i gangen videre. De tre partene i kommunen, fylkeskommunen og jernbaneverket sa at de skulle møtes før jul og bli enige om en avtale for ny overgang. Vi ble lovt fortgang også for fem år siden uten at noe skjedde, og nå må planene komme på plass! sier Bakken.

Hun er redd for at den kommende elektrifiseringen av jernbanen vil føre til ytterligere forsinkelser.

– Det vil ta tid å bygge en ny løsning, men det sies også at det kan bli vanskelig på grunn av hensynet til elektrifisering. Vårt håp er at en ny undergang kan prioriteres uavhengig av det, sier hun.

Byggestans

Planen omfatter ny rundkjøring på toppen av Holsandlia, gang- og sykkelfelt, planfri kryssing av jernbanen med ny undergang og nytt veikryss på fv. 754 mot Markabygda og fv. 111 mot Ronglan. Den totale kostnaden er estimert til 110 millioner kroner inkludert moms. 15. august aksjonerte et par hundre skogninger ved planovergangen for å kreve fortgang i saken. Samtidig jobbes det med midlertidige løsninger inntil en ny undergang er på plass. Det tas da grep for å blant annet sikre driftsstabilitet på det gamle bomanlegget. Jernbaneverket har også fått montert sikkerhetsgjerder over lengre strekninger fram mot overgangen på Skogn.

– Det skal nedsettes ei arbeidsgruppe som skal jobbe med tiltak knyttet til signalanlegget i Skogn. Det vil skje i disse dager. Etter det jeg vet er det ikke bestemt noe konkret hva og når eventuelle utbedringer skal gjøres, sa teknisk fagsjef for signalanlegg hos Jernbaneverket, Erik Berge, til Innherred i juni. Siden har bommene hatt tekniske problemer opptil flere ganger.

–Har forståelse

Fylkesråd for samferdsel og miljø, Tomas Iver Hallem, skal stille i møtet mandag på vegne av fylkeskommunen, og sier til Innherred at det er flere tema han skal ta opp.

– Fylkeskommunen har jobbet aktivt sammen med Levanger kommune for å få til en fremtidsrettet løsning for planfri kryssing på Skogn. Mandag vil jeg møte Jernbaneverket og Levanger kommune der følgende tema er til behandling: Mulighetsstudien, forslag på kostnadsfordeling av mulighetsstudie og ikke minst intensjonsavtalen. Jeg har stor forståelse for innbyggernes krav om rask utbygging og vil formidle dette til ledelsen i Jernbaneverket.

Jernbaneverket kunne ikke kommentere saken fredag, men kommunikasjonsansvarlig Dag Svinsås i Jernbaneverket Region Midt bekrefter at Jernbaneverket stiller med tre representanter på møtet mandag.

Dag Svinsås i Jernbaneverket sier at de stiller med tre representanter i mandagens møte.

Enhetsleder for kommunalteknikk, Øyvind Nybakken, i Levanger kommune sier at han ikke kan garantere at avtalene er ferdig undertegnet mandag.

– Det er tre saker som skal avklares: Mulighetsstudiet, intensjonsavtalen og spleiselag for mulighetsstudiet. Om vi blir ferdige på mandag blir et tema i selve møtet, men jeg har sendt over et forslag til avtale. Hva som blir konklusjonen vet vi ikke ennå, sier Nybakken.

Når kan en ferdig avtale foreligge og bygging starte?

– Det er det umulig å svare på. Denne saken berører flere statlige etater, og må inn i Nasjonal Transportplan og fylkesvegplanen. Jeg har tidligere antydet et håp om at tidligst mulige byggestart blir i 2022 med ferdigstillelse rundt 2025, men da må alt være klarert i forkant, sier Nybakken.