Ordentlig rush etter DAB-utstyr er det også hos GT-Bilpleieprodukter i Verdal. Også der begynner det å bli tynt i hyllene, fordi produsentene sliter med å levere tilstrekkelig når «alle» skal ha adapter eller ny radio samtidig. GT kan levere det som trengs fra snaut 1.700 kroner og oppover.

– Vil du bytte radio/spiller i en nyere bil blir det gjerne en del dyrere, sier Geir Taraldsen.

Ragnar Hallem klør seg i hodet, for hvordan løse radioutfordringer for de mange bileierne som kommer og ber om hjelp. Han har ingen mulighet til å få tak i tilstrekkelig med adaptere for å innfri etterspørselen.

Åtte millioner radioer

– Per i dag har jeg bare en håndfull adaptere igjen, og det er den såkalte C6-modellen som er enklest og har flest begrensninger. Alle øvrige modeller er utsolgt fra leverandøren, og de kan heller ikke levere særlig mer av den nevnte modellen. Slik det ser ut for øyeblikket, kan vi bli nødt til å vente til april-måned før vi får det vi har etterspurt av adaptere, sier Hallem.

Onsdag fjernes altså de riksdekkende radiokanalene fra FM-nettet i Midt-Norge. Slukking av FM-nettet i Nordland 11. januar skapte telefonstorm til NRK. Digitalradio Norge har gjort beregninger på at det handler om cirka åtte millioner FM-radioer i Norge, inkludert bilradioer, vanlige radioer og lommeradioer.

De aller fleste radio-apparater kan gjøres om til DAB. At antennen er montert riktig er svært viktig ved mottak. Det er ikke noe som heter halvbra mottak ved DAB-sendinger, slik det er ved FM som kan tas inn skurrende og dårlig når signalet er svakt.

Med DAB er det enten eller. Enten mottar du god lyd eller ingen lyd. Bor eller er du i et område hvor dekningen skal være god, men du opplever den ikke som det, kan det være lurt å få sjekket om antennen er god nok og/eller riktig montert. Stadig sjekkes og suppleres DAB-nettet og et stort løft som delvis gjenstår er å utstyre 260 veitunneler landet over med DAB-sendere.

– Her har det skjedd mye i det siste og mer vil skje både i år og neste år for å få alle disse DAB-senderne på plass, sier NRKs distribusjonssjef for radio, Petter Hox.

I Norge distribueres radiosignalene i to ulike DAB-«nett» eller «blokker». En riksblokk med de kommersielle kanalene og krav om minimum 90 prosents dekning, og en regionblokk med de fleste av NRKs kanaler og krav om 99,5 prosents dekning. Regionblokka er igjen splittet i sju geografiske blokker. Det betyr at i hver regionblokk kan du høre to eller tre av NRKs distriktssendinger på NRK P1.

Ulik dekning

Et unntak fra radiodigitaliseringen vil være lokalradioer som får fortsette med FM-sendinger. Det kan være forskjell på dekningen til for eksempel NRK P1 og P4. Det er fordi det er to riksdekkende DAB-sendernett: NRKs og et for de kommersielle radiokanalene.

NRK har satt opp flere DAB-sendere i sitt nett. Derfor finnes det områder hvor det bare er tilgang til NRKs kanaler. Dekningskartet på radio.no/dekning viser hvilke områder det er forskjellig dekning.

Alle DAB-radioer trenger antenne, og den skal stå vertikalt. De fleste DAB-adaptere krever antenner som er jordet. Det betyr at en del av antennen må være i kontakt med metallet i bilens ramme. Klebetråden på bilruta utgjør bare halvparten av antennen.

Kan miste mottaket

Bilens karosseri fungerer som den andre halvparten. I områder med veldig sterke signaler (for eksempel i store byer) kan en DAB-radio fungere uten antenne eller med feilmontert antenne, men mottaket vil forsvinne i områder med normal dekning.

NRKs kanaler sendes på ulike frekvenser fra region til region. Trøndelagsfylkene og Møre og Romsdal utgjør en region. Her sendes alle NRKs kanaler på samme frekvens. En DAB-radio som for eksempel flyttes fra Nord-Trøndelag til Nordland, vil miste mottaket av NRK-kanalene om ikke kanallista oppdateres. I bil kan man unngå manuell oppdatering av kanallista ved å bruke funksjonen service automatisk frekvensskifte.