I dag er det endelig klart at Biokraft skal bygge Nordens største fabrikk for biogass på Fiborgtangen ved Norske Skog i Skogn.

Det er en investering på 330 millioner kroner, som vil gi anslagsvis 40-50 nye arbeidsplasser.

Svarva-skryt til regjeringen

Driften skal være i gang mot slutten av neste år.

– Dette er en stor dag, og det er grunn til å gi honnør til dagens regjering, sier Levanger-ordfører Robert Svarva om byggingen.

Planene for biogassfabrikken har ligget klare lenge. Prosjektet er utviklet i godt samarbeid med Norske Skog.

– Vi ha stor tro på prosjektet, og det er gode synergier med Norske Skogs eksisterende virksomhet på Skogn, sier Amund Saxrud, adm.dir. i Norske Skog Skogn i omtalen på Biokrafts hjemmeside av prosjektet.

På sikt ser de for seg å gjennomføre netto fangst av CO2 på Skogn, og på den måten trekke CO2 ut av kretsløpet. Ikke lenge etter oppstart skal det produseres 25 millioner Nm3 (autodiesel) per år ved anlegget.

En milepæl

Fabrikken blir den største i sitt slag i Nord-Europa.

– Miljøkrisen som truer kloden må løses. Utslippene må ned, samtidig som verden trenger mer energi. Biodrivstoff til transportsektoren er et viktig bidrag for å få til dette, sier adm.dir. Håvard Wollan i Biokraft.

Han ser på byggingen i Skogn som en milepæl i arbeidet med å finne gode klima- og miljøløsninger. Satsingen skaper også lokale arbeidsplasser og lokal vekst.

– Høyre, FrP, Venstre og KrF må berømmes for å sitt bidrag i arbeidet med å legge til rette for at private aktører som Biokraft blir en del av klimaløsningen, sier Wollan.

Forventer økt etterspørsel

Leder i Stortingets transport- og kommunikasjonskomité, Linda Hofstad Helleland er godt fornøyd med at et stort og viktig miljøprosjekt nå realiseres.

Biokraft har fått tilsagn om støtte fra Enova til prosjektene på Fiborgtangen i Skogn.

Biokraft forventer sterk vekst i etterspørselen etter biogass-drivstoff i årene fremover, i likhet med flere andre. I dag er det først og fremst bybusser og renovasjonsbiler som har tatt i bruk nullutslippsalternativet som drivstoff.

– Vi regner med større etterspørsel etter biogass fra kollektivselskap og eiere av kjøretøyflåter fremover, sier John Melby i AGA. Flytende biogass-drivstoff kan også benyttes andre steder enn i vegtrafikken, eksempelvis i gassferjer.

Avtale med AGA

AGA har inngått en avtale med Biokraft hvor de kjøper biogassen fra første byggetrinn på SKogn. Avtalen går over ti år.

– Vi håper å levere det første flytende biogass-drivstoffet allerede i 2016, men ikke før mot slutten av året. I 2017 bør det være full kapasitet, sier Håvard Wollan i Biokraft.