Det går mot to nye krysningspunkter over jernbanelinja i Skogn. Men partene er uenige om regninga. Levanger kommune møtte Bane Nor (tidligere Jernbaneverket) i en ny mekling om jernbaneovergangen i Skogn. Møtet fant sted hos Fylkesmannen. Til stede var også representanter fra fylkeskommunen. Konklusjonen ble at Fylkesmannen ba Bane Nor trekke innsigelsen. Bane Nor ba imidlertid om tid til å drøfte saken høyere opp i eget konsern. Holder de på sitt, får Jan Tore Sanner saken på bordet.

Byggestans

Bakgrunnen er den mye omtalte innsigelsen fra Bane Nor som i praksis har satt en stopper for all ny boligbygging i Skogn. En innsigelse som kom i mai 2014, og som ennå gjelder selv om partene har kommet til enighet om hvordan en framtidig trafikkløsning bør være. Innsigelsen er todelt, men i første rekke er det sikkerhetsaspektet ved økt kryssing av jernbanen som er det viktigste punktet.

Forslag til løsning ligger der, men hvem skal betale? Det er pengene det står på. Men også rekkefølgen er foreløpig et springende punkt. Må det være etablert en planfri kryssing for bil og gang-/sykkeltrafikk før byggetillatelse kan gis, eller holder det med et ferdig utarbeidet løsnings- og planforslag.

Bane Nor anser saken som så prinsipielt viktig at de vil ta det med seg lenger opp i konsernledelsen for drøftinger. Selskapet har frist på seg til utgangen av januar til å komme med tilbakemelding.

Kiss and ride

Løsningen innebærer to nye krysningspunkter eller underganger - et ved dagens overgang hvor det blir en kulvert for myke trafikanter, samt et lenger nord, nærmere bestemt toppen av Holsandlia, en undergang for både biler og myke trafikanter. Ifølge referatet fra meklingsmøtet 6. januar, utredes stasjonsområdet i tillegg med arealer «kiss and ride» og «park and ride». Dette skal stimulere til økt bruk av toget.

Uønsket atferd fra folk

Av meklingsreferatet går det fram at Bane Nor mener Levanger kommune har en urealistisk forventning til finansieringsbidrag fra nettopp Bane Nor. Selskapet peker på at sikringsanlegget ved planovergangen på Skogn fungerer som den skal, og at sanering av denne er langt nede på listen over prioriteringer. Bane Nor mener sikkerhetsutfordringene primært knyttes til uønsket atferd fra folk som skal krysset jernbanesporet som ikke overholder lys- og bomsignal.

Videre presiserer Bane Nor at det er den arealmessige delen av innsigelsen som er tema, og at de som innsigelsesmyndighet ikke automatisk kan gis noe pålegg om å betale når de fremmer innsigelser.

Villkryssinger

Nord-Trøndelag fylkeskommune er som vegeier også opptatt av saken. Ifølge meklingsreferatet kan fylkeskommunen bidra med finansiering, men da i en større sammenheng enn Skogn. Tiltaket i seg selv står ikke på noen prioriteringsliste, men bemerker også på at det er viktig med tiltak som fungerer og som ikke gir lekkasjer i form av villkryssinger.

Fylkesmannen på sin side peker på at Trønderbanen er en kritisk faktor i samfunnsutviklingen som nå skjer i Trøndelag, og at prosjektet på Skogn er en liten del av dette. Fylkesmannen minner om at også bane Nor bekrefter at foreslåtte trafikkløsning er god. I meklingsmøtet var Fylkesmannen tydelig på at at Bane Nor bør trekke innsigelsen med bakgrunn i det utarbeidede løsningsforslaget til planfri kryssing. Fylkesmannen mener det bør være mulig å finne en finansieringsløsning på dette i løpet av rimelig tid - med god innsats fra alle parter.

Til departementet

Dersom Bane Nor ikke trekker innsigelsen, er det to mulige veier videre: Dersom det er grunnlag for det, kan partene møtes til ny mekling. Ellers blir planen oversendt kommunal- og moderniseringsdepartementet for endelig avgjørelse.

Fra Levanger kommune deltok følgende på meklingen: Robert Svarva, Alf Magnar Reberg, Nina Berget, Unni Storstad, Øyvind Nybakken og Kristine Karlsaune. Fra Bane Nor deltok Kristine Jessen, Ragnhild Lien og Madeleine Kristensen. Fra fylkeskommunen deltok Tomas Iver Hallem, Karl-Heinz Cegla og Dag Ystad og fra fylkesmannen deltok Inge Ryan og Thomas Møller.