– Jeg kan overhodet ikke stole på den. Alarmen virker slett ikke som den skal, den er upålitelig og gir oss brukerne masse usikkerhet. Jeg har følt veldig på utryggheten etter at jeg var gjennom en hjerteoperasjon i midten av september, forteller Ketil Toldnes.

66-åringen er oppgitt når han forklarer hvordan trygghetsalarmen til stadighet svikter. Og han er ikke den eneste frustrerte på Innherred: Alarmsystemet fungerer ikke tilfredsstillende verken i Levanger eller Verdal, og det rammer totalt 450 funksjonshemmede med trygghetsalarm.

Falsk alarm

Trygghetsalarm i heimen er for å melde akutte behov. Den skal gi hjemmeboende eldre/funksjonshemmede trygghet slik at de kan nå pleie og omsorgstjenesten når det oppstår akutte behov. Alarmen er for å komme i kontakt med hjemmetjenesten når man har behov for rask bistand, og ikke greier å bruke vanlig telefon.

– Alarmen virker bare av og til, og jeg har også opplevd å bli oppringt fordi alarmen min er utløst, selv om jeg faktisk ikke har vært hjemme! Systemet holder slett ikke mål, fastslår Toldnes, som ikke akter å betale for noe som ikke virker. Prisen er 325 kroner i måneden, for dem som tjener over to ganger grunnbeløpet i folketrygden.

– Medarbeidere i hjemmetjenesten oppfordrer meg til å bruke mobiltelefonen i stedet for trygghetsalarmen, men det er ikke uproblematisk. Da må jeg til enhver tid ha mobiltelefonen lett tilgjengelig, selv når jeg skal ta kvelden. Og hva er poenget med trygghetsalarm da, hvis det er slik at vi heller må ringe etter hjelp? undrer den tidligere ambulansesjåføren.

Teknisk i orden

I den nye generasjonen trygghetsalarmer skjer kommunikasjonen digitalt via IP, og ikke gjennom det gamle, analoge telefonnettet. Enhetsleder Lars Kverkild i Levanger erkjenner innkjøringsvansker med det nye alarmsystemet. Han sier at ledelsen tar problemene på største alvor, og arbeider for å løse dem så fort som mulig.

– Vi har hatt utfordringer både med programvaren og det å gjøre medarbeiderne i stand til å bruke systemet effektivt, innser enhetslederen.

– Forståelse for at brukerne er misfornøyd med systemet?

– Ja, jeg skjønner dem. Vi skal ha et system de føler seg trygge med, og vi jobber intenst med saken. Det gjelder ikke minst IT-avdelingen i samkommunen, som nå har ryddet av veien de tekniske utfordringene vi har hatt, sier enhetsleder Kverkild.

Om lag 250 levangsbygg har trygghetsalarm, mens det er cirka 200 verdalinger som betaler for samme tjeneste – administrert av samkommunen. Virksomhetsleder Gunn Wolden i hjemmetjenesten i Verdal er også innforstått med problemene, som synes identiske på begge sider av Rinnelva.

– Vi har opplevd at alarmen er utløst uten at brukeren har vært hjemme, og er kjent med innkjøringsproblemer. Men vi har full tillit til at IT-avdelingen trykker på og får ordnet opp i dem, sier Wolden.