Nå er det bare dager igjen til Verdal teaterlags nye storsatsing, Levva livet, har premiere i videregåendes aula. Fjerde juledag går sceneteppet opp for første gang, og i løpet av romjula og januar skal det gå opp 17 ganger til - minimum. I tillegg kommer de to forestillingene teatergjengen skal ha i Olavshallen i Trondheim 24. og 25. februar.

Allerede i starten av november var det solgt 4000 billetter, hvilket er – med klar margin – det største forhåndssalget teaterlaget noensinne har opplevd. Da Innherred tok kontakt med dem igjen nå på tirsdag, kunne markedssjef og idémaker Frode Haugmark fortelle om en fortsatt enorm pågang.

– I løpet av i dag og morgendagen vil vi passere 5500 billetter bare her i Verdal. Og vi nærmer oss 2000 for forestillingene i Olavshallen. Så nå er vi snart forbi sju og et halvt tusen solgte, sier Haugmark.

– Det er heftig. Helt ekstremt. Nå må vi bare levere 4. juledag, legger han til, og humrer litt.

Da har teaterlaget altså solgt dobbelt så mange forhåndsbilletter som de klarte for suksessoppsettingen Vinsjan på kaia, som hadde 2700 solgte billetter på premieredagen. Og for Levva livet er det fortsatt en knapp uke igjen.

Ekstraforestilling i Trondheim

Seks av de atten forestillingene i Verdal er allerede utsolgt, og flere av de resterende visningene kategoriseres som ”få ledige”. I Trondheim er tilskuertaket på 1200 per forestilling, som betyr at det bare er litt over 400 seter ledig til i Olavshallen – foreløpig…

– Slik det ser ut nå blir det nok en ekstraforestilling i Trondheim, opplyser markedssjef Haugmark.

– Det er imponerende å nesten selge ut begge forestillingene i Olavshallen uten annonsering, det er jeg litt stolt over.

Med en ekstraforestilling i Olavshallen er det nå lagt ut så mye som 16 300 billetter Levva livet, men snart er altså halvparten av disse revet bort. Det er for lengst slått fast at dette blir tidenes forhåndssalg for teaterlaget, og Haugmark tror den kollosale interessen skyldes deres tidligere produksjoner, da først og fremst Vinsjan på kaia.

Tiltrekkende merkevare

– Det er nok stor forventning til oss etter det. Og det er jo bra å ha press på seg. Jeg tror samtidig merkevaren ”Levva livet” og Åge Aleksandersen er til stor hjelp, og er viktig for oss. Det var jo egentlig det som var litt av utgangspunktet med ideen, sier Haugmark, mannen bak hele Levva livet-ideen.

– Hva gjør det med deg at din idé blir tatt så godt imot, med den interessen vi ser nå?

– Jeg synes det bare er artig. Men min jobb er bare en liten del av det hele, vi er jo over 100 stykker i sving, svarer Haugmark.