Når den planlagte velodromen på Moan kommer til politisk behandling, sannsynligvis i løpet av våren eller sommeren, ser idrettskonsulent Kjersti Nordberg for seg at det kan diskuteres over to eller tre alternativer.

I konseptskissene legges det opp til et utendørsanlegg med en sykkelbane på 250 meter. Det tas likevel høyde for at anlegget kan suppleres med tak en gang i framtida.

Asgeir Persøy (Frp) brakte temaet på dagsorden da han i kommunestyret nylig stilte spørsmål om framdriftsplanen.

–Nå som oppfyllingen av velodromen opp til flatt nivå nærmest er ferdig, og i tråd med kommunestyrets vedtak fra 23. mai 2012 med en bevilgning på 3 millioner i 2017, samt et tidsbegrenset statlig tilsagn på 2 millioner for å nyttiggjøre seg dette tilsagnet kreves det jevn fremdrift. Hva er framdriftsplanen videre til Levanger kommune? spurte han.

–Mangler noen kroner

Ifølge ordfører Robert Svarva er tomta nå i ferd med å bli klargjort. Arealet fylles opp og heves til et høydenivå på 2,5 meter over havnivået for å sikre anlegget mot stormflo. Massen som i vinter ble brukt som forbelastning på kunstgressbanen, benyttes nå som oppfylling på velodromområdet. At kunstgressbanen nå snus 90 grader, gir for øvrig bedre plass til en sykkelanlegget.

–Så er det på sikt tatt høyde for å få etablert en kombinert rekrutterings- og konkurransebane, samt mulighet for et eventuelt tak i framtida, svarte Svarva. Og minnet samtidig om finansieringen.

–Det er som spørsmålsstiller sier, noe penger på plass. Men det mangler enda noen kroner for å få det realisert. Så fort prosjekteringen blir ferdig, vil saken komme til politisk behandling, så får kommunestyret avgjøre vegen videre, sa han.

Opptil tre alternativer

De to eller tre alternativene som etter hver legges fram til behandling vil ifølge Kjersti Nordberg skilles av standarden på velodromen, samt tilhørende fasiliteter. Eksempelvis med eller uten tak, samt type innhold på indre bane.

Det er Levanger kommune som styrer prosjektet, men i samarbeid med IL Sverre. Hvem som til syvende og sist bygger anlegget, er ennå ikke avklart. Et foreløpig uavklart tema er også kostnadene, noe som selvsagt igjen har med dimensjonering og utforming å gjøre.

–Fra kommunens side er vi opptatt av at anlegget kan brukes av flere, sier Nordberg.

De to millioner kroner som Asgeir Persøy refererte til i kommunestyret, er såkalte programsatsingsmidler, eller i praksis det som betegnes som ekstra spillemidler til særskilte og kostnadskrevende anlegg. Denne søknaden ble fremmet av Norges Cykleforbund, og kommer i tillegg til ordinære spillemidler. Til gjengjeld forutsetter spillemidlene en viss standard på anlegget.

Nasjonale konkurranser

–Vi legger opp til en standard på anlegget i henhold til UCIs (Det internasjonale sykkelforbundet) godkjenning på nivå 4, forteller idrettskonsulenten i Levanger. Det er UCIs lavest kategoriserte nivågodkjenning, men betyr like fullt at sykkelbanen godkjennes brukt til regionale og nasjonale konkurranser, deriblant NM. Nivå 1 er til sammenligning OL- og VM-anlegg.

Sykkelbanen blir 250 meter lang, blir sju meter bred og får en maks helning på cirka 35 grader. Lengden på rettstrekkene blir mellom 20 og 30 meter.

I bestemmelsene for tildeling av spillemidler, er det ingen spesifikke og standardiserte mål for velodromer. Derfor konstrueres også ulike løsninger, opplyser Nordberg. Levanger kommune og IL Sverre har i prosjekteringsfasen fått hjelp av Norconsult og Praksis arkitekter. I kommunens 2017-budsjett er det lagt inn tre millioner kroner til å forberede grunnen på Moan-tomta.

Kjersti Nordberg, idrettskonsulent i Levanger kommune.

Tar tid

Kjersti Nordberg var for øvrig til stede under Norges Cykleforbunds fellesmøte på Gardermoen i midten av mars for å presentere status i arbeidet med velodrom i Levanger. Her fortalte hun blant annet at banen skal gjøres tilgjengelig for alle. Her ble det også presentert to øvrige prosjekter, et i Sola og et i Asker.

IL Sverres sykkelbane på gamle Levanger stadion i sentrum forsvant da søndre sving ble fylt igjen med masse som følge av sykehusutbygging så tidlig som i 2003. Kommune og idrettslag ble flere år senere enige om en erstatningsavtale som i tillegg til en erstatningssum på halvannen millioner kroner for tapt anlegg på stadion, også innebærer at kommunen bereder grunnen for ny tomt til sykkelvelodrom på Moan.

Snart femten år etter at rytterne syklet sine siste runder på bane i Levanger, er det ennå uklart når vi får et banecomeback i byen. Kjersti Nordberg tør i alle fall ikke sette noen åpningsdato.