Når fylkestinget samles på Steinkjer om et par uker stiller representanten for Pensjonistpartiet, Svein Otto Nilsen, et spørsmål til fylkesordfører Tore O. Sandvik. Hvordan stiller fylkesordføreren seg til henvendelsen fra FFO om at det nå må opprettes et NAV-ombud i Trøndelag fylke? Nilsen begrunner det blant annet med følgende: «Mange opplever at NAV-systemet svikter i oppfølgingen, de får ikke nødvendig informasjon og de opplever saksbehandlingsfeil. Mange føler avmakt i møte med et system de opplever ikke ivaretar deres behov, og hjelpeapparatet oppleves ofte som en motpart.»

Det er trist, synes jeg, at et slikt behov oppstår. Enn at Nav, som har som sitt fremste formål å bistå og hjelpe noen av de svakeste blant oss, framstår på en slik måte. Det som ideelt sett burde vært plassen der du blir møtt med forståelse og en varm hånd, er for mange blitt stedet som de gruer seg for å møte. De oppleves stivbeint og firkantet. Hvis brukere gjør feil som ikke er tilsiktet risikerer de straff både økonomisk og juridisk.

Det er mange svar på hvorfor det er blitt slik. Dette handler, tror jeg, i liten grad om holdningene til de som jobber i Nav. Det store flertallet har nok et ønske om å bistå og hjelpe. Også flertallet av brukerne til Nav, får langt på veg oppfylt sine forventninger når det oppstår situasjoner der de må oppsøke Nav og ber om deres støtte. Men, vi har også alt for mange eksempler på det motsatte.

Det er FFO Trøndelag som i en henvendelse til fylkesordfører og gruppelederne har påpekt at det er behov for et uavhengig Nav-ombud som kan bistå brukerne i deres kontakt med arbeids- og velferdstjenesten.  FFO mener at et ombudsordning også kan bidra til å kvalitetssikre Navs tjenester. Om fylkespolitikerne følger opp henvendelsen blir ikke Trøndelag det første fylket med Nav-ombud. Agder fikk eget NAV-ombud sommeren 2021.

Kanskje er det behov for et Nav-ombud, like så mye som vi har opprettet egne ombud for de som behandles ved våre sykehus eller er elever ved fylkets videregående skoler. Men, uansett behov. Jeg kommer likevel ikke unna at jeg finner det trist Det offentlige burde vært i stand til å levere disse tjenestene til befolkningen uten behov for en slik oppasser.