I fylkene i dag finnes det et pasient- og brukerombud. Pasient- og brukerombudet skal arbeide for å ivareta pasientens og brukerens behov, interesser og rettssikkerhet overfor spesialisthelsetjenesten og den kommunale helse- og omsorgstjenesten, og for å bedre kvaliteten i tjenestene. I tillegg finnes det et nasjonalt likestillings- og diskrimineringsombud og et eget barneombud. Det finnes ikke noe ombud på Navs områder.

FFO Nasjonalt sitt Rettighetssenter får flest henvendelser om NAV. De erfarer at mange har et stort behov for hjelp og veiledning i prosessen frem til NAV fatter et vedtak. Mange opplever at NAV-systemet svikter i oppfølgingen, de får ikke nødvendig informasjon og de opplever saksbehandlingsfeil. Mange føler avmakt i møte med et system de opplever ikke ivaretar deres behov, og hjelpeapparatet oppleves ofte som en motpart. Dette fører til at mange gir opp underveis fordi det ikke finnes noen uavhengige hjelpeinstanser å gå til, bortsett fra å betale for advokat selv.

FFO Trøndelag har i skriv til fylkesordfører og gruppelederne påpekt at det er behov for et uavhengig NAV-ombud som kan bistå brukerne i deres kontakt med NAV. Et NAV-ombud må kunne bistå når det gjelder hele arbeids- og velferdsforvaltningens lovgivning og ansvarsområde. FFO mener at en ombudsordning også kan bidra til å kvalitetssikre Navs tjenester. Agder Fylkeskommune var det første fylke som fikk eget NAV-ombud sommeren 2021 og FFO Trøndelag ber i skrivet om at Trøndelag fylkeskommune oppretter eget NAV ombud også i Trøndelag

Tilsvarende spørsmål rettet undertegnede pva. Pensjonistpartiet også i Trøndelag fylkesting for snart 2 år siden og ønsker på nytt å rette spørsmålet etter henvendelsen fra FFO.

Det har de siste årene blitt avdekket at uskyldige sårbare mennesker i en vanskelig livssituasjon i møte med NAV har fått snudd livet på hodet - mange er dømt til fengselsstraff, og enda flere har mistet økonomisk støtte som de etter loven og regelverket har krav på.

Jeg kunne selvsagt sagt mangt og meget om dette - og de menneskelige tragediene for medmennesker som har fått livet ødelagt av NAV, men jeg vil heller gå rett på sak og spørre fylkesordføreren om følgende:

Vil fylkesordføreren nå støtte etter henvendelsen fra FFO at det nå må opprettes et NAV-ombud i Trøndelag fylke?