Kommunen har hatt revisjon på bygginga av flerbrukshus på Ytterøy. Avisa Innherred drar innholdet i rapporten for langt når de i tittelen på saken konkluderer med «sterk kritikk» og «inhabilitet, lovbrudd og dårlig styring».

Det kan gi et inntrykk av at Levanger kommune ikke klarer å håndtere sin rolle som byggherre på en god måte. Det stemmer ikke. Vi tar konklusjonen i rapporten fra revisjonen på det største alvor.

Kommunen vil til enhver tid være gjenstand for kontroll og tilsyn fra ulike instanser og funn fra disse tilsyn gir et godt grunnlag for vårt kontinuerlige forbedringsarbeid.

Men likevel vil jeg også nevne at Levanger kommune de siste 10 år har gjennomført mange byggeprosjekter i samlet størrelse på 1,4 milliarder kroner. Av disse byggeprosjekter, har det kun vært to saker som har vært oppe i KOFA (Klagenemnda for offentlige anskaffelser). Kommunen tapte den ene og den andre ble avvist. Kommunen har dermed god erfaring i rollen som byggherre.

Rapporten fra Revisjon Midt-Norge SA ble presentert for kontrollutvalget tirsdag ettermiddag.

Jeg blir derfor svært overrasket når Innherred i tittelen konkluderer med at; «kontrollutvalget og revisor med sterk kritikk av dette byggeprosjektet; Inhabilitet, lovbrudd og dårlig styring.»

Avisa Innherred sin framstilling kan etterlate et inntrykk av at Levanger kommune er en useriøs byggherre.

Her er funnene revisjonen har beskrevet i sin rapport og kommunens oppfølging:

  • Det har ikke vært stadfestet inhabilitet, men påpekt at det kan stilles spørsmål ved habiliteten og kommunen bør be om egenerklæring om habilitet som del av anbudet. Rutiner som krever egenerklæring, er nå på plass.

  • Kommunen gjennomførte minikonkurranse innenfor rammeavtale om ekstern prosjektleder for mulighetsstudie for prosjektet. Dette var i tråd med anbudsreglementet. Ekstern prosjektleder ble videreført i hovedprosjektet uten ny minikonkurranse. Begrunnelsen var behov for rask framdrift. Dette er brudd på anbudsreglementet. Kommunen har tatt det til etterretning og vil framover kvalitetssikre slike prosesser.

  • Anbud om hovedentreprenør ble gjennomført i tråd med anbudsreglementet.

  • Prosjektet ble gjennomført innenfor til enhver tid godkjente budsjettrammer. Det har vært behov for å øke rammene blant annet på grunn av endringer sent i prosjekteringen.

  • Prosjektet ble overtatt innenfor planlagt tidsramme.

  • Kommunen har fått anbefalinger om å avklare rolle og ansvar til brukergruppa tydeligere i starten av prosessen. Det har vi forbedret for kommende prosesser.

  • Det er påpekt at det ble satt av for liten ressurs til intern prosjektledelse. Kommunen vil nå øke prosjektlederkapasiteten i organisasjonen.

Revisjonen har gitt oss gode råd om forbedringer og jeg opplever at teknisk enhet er raske til å iverksette nye rutiner. Jeg opplevde at kontrollutvalgets hovedfokus var at rapporten viste potensial for læring og kvalitetsforbedring. Det er også jeg opptatt av.

Avisa Innherred sin framstilling kan etterlate et inntrykk av at Levanger kommune er en useriøs byggherre. Dette kan gi grunnlag for å svekke vårt omdømme, noe jeg mener er uheldig. Rapporten er godt mottatt av våre ansatte.

Bedøm selv: Her er rapporten fra kontrollutvalget og revisjonen

I løpet av det første året som kommunedirektør i Levanger kommune, har jeg blitt kjent med mange dyktige og dedikerte medarbeidere i alle kommunens tjenester, og jeg registrerer en stor vilje til å ta læring av tilbakemeldinger fra tilsyn og revisjon. Jeg mener derfor at en nyansering av det bildet som er skapt i avisa Innherred, var på sin plass.

Peter Ardon

kommunedirektør