Avisa Innherred har i flere saker skrevet om de videregående skolene på Innherred der færre nå søker studiespesialisering enn tidligere. Holdningene til yrkesfag og praktisk arbeid som har kommet frem fra blant andre professor Kjølsvik og redaktøren i avisa Innherred, vitner om svak forståelse av både yrkesfag og samfunnets behov. Antydningen om at yrkesfag ikke er skikkelig utdanning er flåsete og lite innsiktsfull. Heldigvis tok førsteamanuensis Oddveig Storstad til motmæle. Det vil jeg også gjøre.

Selv gikk jeg yrkesfag etter ungdomskolen. Kjemi- og prosessfag førsteåret og deretter laboratoriefag, alt ved Melhus videregående skole. Etter et år med påbygg ble jeg lærling ved Veterinærinstituttet i Trondheim og fullførte yrkesutdanninga med et fagbrev. Ingen skal komme å fortelle meg eller andre som har gått yrkesfag at det ikke er utdanning.

Flere av utsagnene vitner om en form for akademisk arroganse som snakker ned statusen til praktiske yrker. Vi har et enormt behov for praktikere i årene som kommer. I Trøndelag viser NAVs bedriftsundersøkelse for 2023 at det er stor mangel på folk innen helse, omsorg, transport, industri og service. Slik ståa er nå, har vi ikke nok praktikere til å møte hverken utfordringene innen helse, omsorg eller det grønne skiftet. Selvsagt trenger vi både leger, lærere, jurister, ingeniører og professorer - men den kritiske mangelen på praktikere er en av de største utfordringene Norge står oppe i. Vi må slutte å undergrave statusen ved å velge praktiske yrker. Det er kompetansebaserte utdanninger som holder samfunnet i gang, det så vi til fulle under pandemien.

Holdningene til yrkesfag og praktisk arbeid som har kommet frem fra blant andre professor Kjølsvik og redaktøren i avisa Innherred, vitner om svak forståelse av både yrkesfag og samfunnets behov, skriver Per Olav Hopsø i innlegget. Foto: Faksimile fra Innherred

Det er en ønsket og nødvendig utvikling at flere velger yrkesfag. Etterslepet på fagarbeidere skyldes ikke minst at vi har en grunnskole med for lite praktiske fag og praktisk tilnærming. Selv med dyktige lærere som gjør det de kan for å gi elevene en tilpasset og variert opplæring, er grunnskolen i realiteten en forberedelse til studiespesialisering og akademiske fag - og ikke til yrkesfag. Selv om minst halvparten av elevene skal den veien. Ap vil derfor ha en mer praktisk grunnskole. Praktiske talent og ferdigheter må anerkjennes og utvikles i større grad enn i dag. Det er både riktig og viktig politikk for framtidig verdiskaping og velferd. Også på Innherred.

Den arrogansen som nå kommer frem fra flere om at ordentlig utdanning får du bare på studiespesialisering og i akademia trodde jeg vi var ferdige med. Tydeligvis ikke.

Vi må greie å ha (minst) to tanker i hodet samtidig. Arbeiderpartiet og undertegnede kommer til å heie frem de som velger studiespesialisering og så må vi fortsette arbeidet for at ungdommen som velger yrkesfag skal føle stolthet, og vite at samfunnet trenger dem – for det gjør vi!