Det er en tøff budsjetthøst i både Levanger og Verdal kommuner. I Levanger kan lærernormen bli brutt ved grunnskolene, fordi økonomien er for dårlig. Lærernormen er et statlig pålegg overfor kommunene. Det heter at antall elever per lærer i ordinær undervisning ikke skal overskride 15 på 1.–4. trinn og 20 på 5.-10. trinn.

Lærernormen er et eksempel på et klassisk spill mellom stat og kommune. Staten ønsker utjevning mellom kommunene, mens kommunene ønsker et større lokalt handlingsrom. Det er en iboende kraft i dette spillet som fører til at stadig mer av kommunenes budsjetter blir lovpålagt, øremerket og forskriftsfestet. Regjeringen er redd for at borgere ikke blir behandlet likt i alle kommunene. Men hvis alt skal være likt, kan man erstatte kommunestyret med et statlig direktorat. Det lokale folkestyret er umulig uten at det skal være noen forskjeller mellom kommunene.

Skolesektoren i kommunene har en felles interesse med Kunnskapsdepartementet i å låse fast så mye penger fast til sin sektor som mulig. Lærernormen er et eksempel på en reform som fører til dette. Men alle som har erfaring fra skolen, vet at enkelte klasser fint kan tåle å overskride normen. Mens andre klasser trenger mer ressurser. Slike lokale tilpasninger blir umulig når man får en statlig norm tredd nedover hodet. På den måten opphever man det lokale handlingsrommet. Alle de statlige kravene og forskriftene fører til overregulering. Det blir rett og slett for mange statlige pålegg og regler for kommunene. Dette er bakteppet for at kommunalsjef Marit Aksnes sier hun føler de trekkes i en spagat mellom ulike statlige regler. Og bakom synger Statsforvalteren at alle statlige pålegg værsågod må følges.

Dersom den rødgrønne regjeringen mener alvor med en tillitsreform, bør denne nitidige styringen av kommunene slippes opp. Lokalpolitikerne trenger å få et handlingsrom for å gjøre sin jobb som folkevalgte. Det er lite fristende å bli lokalpolitiker hvis man blir sittende som forvalter av fattigdom, og har lite mulighet til å påvirke lokalsamfunnet i den retning man mener er riktig.