Den nyetablerte montessoriskolen har fått avslag på sin søknad om driftstilatelse. Det går frem av et brev fra Utdanningsdirektoratet i forrige uke.

– Utdanningsdirektoratet godkjenner ikke den samlede lærerkompetansen ved skolen, heter det i brevet som er undertegnet avdelingsdirektør Einar Simonsen Plahter og seniorrådgiver Trude Rime.

Oppga ansatte som ikke skal jobbe der

Årsaken er at de to lærerne som er oppgitt med godkjent spesialkompetanse i montessoripedagogikk bare er nevnt å skulle være veiledere innen pedagogikken.

Utdanningsdirektoratet mener at skolen ikke i tilstrekkelig grad har sannsynliggjort at de faktisk skal jobbe ved skolen.

– Begge de to som er oppgitt å skulle jobbe i 100 prosent stillinger står også oppført ved to andre friskoler som søker oppstart i høst. Den ene av dem sågar ved tre ulike montessoriskoler, til sammen 300 prosent stilling, påpeker direktoratet.

– I god tro

De mener det er lite sannsynlig at Helgådal Montessori ikke har vært kjent med at disse to også skulle tilsettes ved andre skoler.

– Tidligere har det vært akseptert at personer med godkjent montessoripedagogikk bare har fungert som veiledere, hevder Gratton. Hun mener derfor at oppføringen er gjort i god tro.

Smil og lutter glede av Fiona Gratton under avslutningen for Volden skole, men nå har det dukket opp visse utfordringer. Foto: Tor Johnny Friberg

– Disse to skulle jobbe her i perioder, og i tillegg være tilgjengelig til enhver tid som rådgivere og for å svare på spørsmål. Vi trodde på bakgrunn av tidligere erfaringer at det ville være greit, men det ser ut til at Utdanningsdirektoratet har strammet inn reglene, konstaterer Gratton.

To pluss to

Kravet fra direktoratet er at minst halvparten av undervisningspersonalet må ha spesialkompetanse, slik at minst halvparten av undervisningstimene totalt kan dekkes av lærere med denne kompetansen.

Kravet gjelder ikke daglig leder og andre ansatte.

Helgådal Montessori har i tillegg til de to godkjente montessorilærerne oppgitt en allmennlærer og en grunnskolelærer i oversikten over undervisningspersonell.

Skisserer ny løsning

Fiona Gratton forteller til Innherred at skoleledelsen har vært i kontakt med Utdanningsdirektoratet og jobber med å sy sammen et nytt opplegg som de håper direktoratet vil godkjenne.

– Vi skal få inn en ekstra pedagog, og i tillegg benytte en del av det vi tenkte som en veilederrolle for å fylle opp til 50 prosent. Detaljene håper vi å ha klare til uka. Da sender vi en ny søknad, sier Gratton.

– Tiden går fort til skolestart nå?

– Ja, men heldigvis er alle de andre kravene som direktoratet stiller innfridd, så forhåpentligvis får vi en rask tilbakemelding på om det nye opplegget kan godkjennes.

De andre kravene handler om lokaler, bekreftelse for bruk av læreplan, bankforbindelse og elevtallsprognose, hvor alt er i orden.

Underretter foreldre

18 barn skal etter planen starte ved skolen i høst. De aller fleste er elever som sokner til Volden fra før.

– Foreldrene er kjent med situasjonen, og de vil bli løpende orientert, lover Gratton, som for øvrig kan fortelle at et titalls personer jobber parallelt med alt annet som må komme i orden både innendørs og utendørs til skolestart i høst.

– Vi jobber fortsatt med tanke på å komme igang til planlagt tid, sier Fiona Gratton.