I november for to år siden søkte Verdalskalk om videreføring av dispensasjonen de har for å kjøre med vogntog med totalvekt 70 tonn. Dispensasjonen de fikk i 2012 gikk egentlig ut i 2016, men ble forlenget til 1. juli i år.

Ingen gangveg

Trøndelag fylkeskommune har også inngitt en høringsuttalelse der de ber om at Verdalskalk får forlenget dispensasjon til å kjøre med 70-tonnsbiler.

Bort fra veg

Men disse tingene er ikke nok til å overbevise direktoratet, som sa nei også i 2012, hvorpå Samferdselsdepartementet ga dispensasjon etter at vedtaket ble påklaget.

– Dispensasjonen ble gitt under sterk tvil, og i hovedsak begrunnet med innrettelseshensyn. Verdalskalk skulle få ytterlige anledning til å «bruke opp» transportmateriell tilpasset dispensasjonene de tidligere hadde fått. Dessuten ønsket departementet å legge til rette for virkeliggjøring av et transportbånd, som skulle erstatte vegtransporten, konstaterer direktoratet.

I dag er Verdalskalk det eneste selskapet med slik dispensasjon i Norge, som har søkt om forlenget dispensasjon. Andre har fått avslag de siste årene.

Ønsket enda større biler

Færre biler

Verdalskalks hovedargument har vært at større biler vil gi færre biler og dermed bedre trafikksikkerhet og mindre støy- og støvproblemer for beboere langs transportruta.

Kalkbedriften mener de positive effektene er langt større enn de negative ved en dispensasjon, at erfaringene har vært positive og at den ikke påvirker konkurransesituasjonen i transportbransjen.

Trøndelag fylkeskommune har støttet disse vurderingene, og har også latt seg friste av tilbudet om å dele på utgiftene til ny gang- og sykkelveg langs Jamtlandsvegen.

– 30 prosent færre biler har naturligvis positive konsekvenser, men regelverket om tillatte vekter og dimensjoner bærer allerede i seg avveininger mellom nyttelast og antall transporter. Det påpekte vi allerede i 2011, fremhever Vegdirektoratet.

Sovepute

De mener at skal det kjøres så tung transport på veg, så må regelverket endres, ikke uthules med dispensasjoner.

– Fra direktoratets side (altså Statens vegvesen) er det ikke ønskelig å etablere en dispensasjonspraksis som blir en sovepute for kommuner og fylkeskommuner, og oss selv. Det er også veldig uheldig hvis bedrifter skal kunne argumentere overfor vegeier med at det kan spares utgifter hvis bedriften får kjøre større lass enn det som er lov.

Slites mer

Argumentet med å «bruke opp» transportmateriell dimensjonert for 70 tonn er ikke særlig godt lenger, mener direktoratet, når det var klart allerede i 2012 at dispensasjonen ikke ville vare lenger enn til ut 2016.

– Bilene kan også brukes videre - med redusert nyttelast, påpeker de.

Direktoratet er ellers ikke helt enige med bedriften i at vegslitasjen er omtrent den samme uansett 50-tonnsbiler eller 70-tonnsbiler.

– For høy totalvekt på en veg i forhold til bæreevnen kan medføre at veggrunnen gir etter og skades. Slike skader er kostbare å rette opp. Med økt totalvekt er det fare for at etterslepet på vegnettet øker, og økt spordannelse er en trafikksikkerhetsrisiko.

Sendrektig transportbånd-utredning

Den viktigste grunnen til at Samferdselsdepartementet ga fem nye år med dispensasjon i 2012 var å gi Verdalskalk tid til å utrede et transportbåndprosjekt.

– Etter det vi kan se, ble transportbåndprosjektet først igangsatt høsten 2016, i forbindelse med et ønske om å doble uttaket til fire millioner tonn i året, og senere til enda større volum.

I et møte med direktoratet har Verdalskalk ikke ønsket å forplikte seg til å ferdigstille transportbånd innen et gitt tidspunkt, men knytte igangsettingen av prosjektet til «når det blir lønnsomt».

Fører bare til mer utsettelse

I kommunedelplanen for Tromsdalen er fire millioner tonn i året satt som øvre grense for vegtransport.

– I den nyeste dispensasjonssøknaden oppgir Verdalskalk at en Sintef-rapport fra 2017 skulle se på hvilke logistikkløsninger som kan være aktuelle «når dagens løsning», altså vegtransport, ikke er hensiktsmessig lenger. Da virker det åpenbart at en dispensasjon ikke vil legge til rette for at transportbånd blir realisert, men heller forlenge perioden vegtransport er lønnsomt og utsette igangsettingen av transportbåndprosjektet.

Bør vurdere modulvogntog

Vegdirektoratet nevner til sist at totalvekt 60 tonn allerede er mulig innenfor rammene av dagens regelverk, så fremt Verdalskalk går til innkjøp av modulvogntog.

– Vi mener både bedriften selv og fylkeskommunen burde vurdert mulighetene for å åpne for bruk av modulvogntog mellom Tromsdalen og Ørin. Det vil komme både Verdalskalk og andre bedrifter i området til gode. Åpnes det for modulvogntog på fylkesveg 72 vil det også gi fylkeskommunen bedre forutsetninger for å forske på vegbelastningen og transporteffektiviteten.

Dispensasjonen forlenges inntil saken er endelig avgjort, enten idet klagefristen er gått ut, eller - hvis vedtaket påklages også denne gangen - til endelig vedtak er fattet fra departementets side.