- Vi hadde med oss en del milioner, ja. Men ikke på den måten som beregnet fra kommunen, kommenterte Ragnhild Lien, seksjonsleder for forvaltning innen Bane Nor da hun møtte ordføreren i Levanger tirsdag.

Inntil det foreligger en planskilt kryssing av jernbanen i Skogn, vil innsigelsen fra Bane Nor i praksis innebære en stopp i all ny byggevirksomhet, på begge sider av jernbanen.

Fornøyde med møtet

- Vi er godt fornøyde med møtet, oppsummerte Marit Tofte, fagdirektør ved Kommunal- og moderniseringsdepartementet. Hun ga uttrykk for at det ble lagt fram informativ og nyttig informasjon fra begge sider. Hva den endelige avgjørelsen blir, kunne hun naturlig nok ikke forskuttere.

Gjennomsnittlig behandlingstid i innsigelsessaker er seks måneder, men ifølge Tofte er det ennå umulig å si hvor lang tid det vil ta å behandle denne, annet enn at målet er å få det gjort så raskt som mulig.

Det som i utgangspunktet er en konkret innsigelsessak knyttet til boligprosjektet i Åsvegen 15-17, ble fort en diskusjon om problemene relatert til selve jernbanekryssingen, om de mulige løsningene, herunder også kostnadene. Bane Nor understreker hele veien at det for dem er sikkerheten som ligger til grunn for innsigelsen. Økt trafikk, medfører økt risiko. Bane Nor peker spesielt på at skole og idrettsanlegg ligger på den ene siden, mens de fleste av boligene ligger på den andre siden.

Varslet for åtte år siden

Selv om partene synes å være enige om at mulighetsstudien som foreligger ideelt sett er den beste løsningen, pekte Bane Nor i møtet tirsdag samtidig på de veldige dimensjonene. Saken sporet av da kommunen ble stående fast ved at dette måtte bli den eneste løsningen, mente Ragnhild Lien, og etterlyste dialogen fra Levanger kommunes side.

- Jernbaneverket (senere Bane Nor, red anm.) var positiv til et spleiselag, men problemet var at det ikke ble med bare overangen. Det ble et stort veianlegg for hele Skogn. Da ble det prinsippielt feil for oss, uttrykte Lien, som også etterlyste risiko- og sårbarhetsanalyser og fra Levangers side i tidligere plansaker.

- Kommunen gjorde ikke noe da Jernbaneverket i 2010 varslet om mulige innsigelser. Da blir det en vurdering for når vi skal si stopp, kommenterte Ragnhild Lien. Hun viste til et brev fra Jernbaneverket fra 2010 hvor det ble anmerket at at utlegging av nye områder som fører til økt trafikk over eksisterende planovergang vil kunne føre til innsigelse på reguleringsplannivå.

- Vi mener vi har vært forutsigbare. Og at dette er et skjult byggeforbud i Skogn, er jeg uenig i. Dette ble varslet for åtte år siden. Det har ikke skjedd en ting. Jeg tenker at innsigelsen vil skape fortgang i saken, til beste for sikkerheten til barn og unge i Skogn, poengterte Lien.

Departementer, fylkeskommune, fylkesmann og kommune på befaring ved jernbanekryssingen i Skogn Foto: Roger M. Svendsen

17-bomfeil siden 2014

Årsdøgntrafikken ved planovergangen i Skogn er 3500 (antall kjørende per døgn).

BaneNor har registrert 14 hendelser ved planovergangen i Skogn siden 1. januar 2005. Hendelser som blant annet inkluderer nestenpåkjørsel av bil, ulovlig ferdsel over planovergangen selv om bommene er nede, kjøretøy som har smelt inn i bommene.

Fra 1. januar 2014 fram til dags dato har BaneNor registrert 21 feilmeldinger, og av disse relateres 17 til bommene. Hittil i 2018 er det registert fem feil.

Likevel anser Bane Nor kryssingen av planovergangen som sikker. Og den i Skogn er ikke verre enn andre steder.

- Sikkerheten ved å ferdes over planovergangen må ikke blandes sammen med driftsstabiliteten. Det er helt trygt å krysse planovergangen. Utfordringen ligger i at problememe med driftsstabiliteten påvirker opplevelsen til dem som krysser planovergangen, forklarte områdedirektør Kristine Jessen fra Bane Nor. Hun poengterte at det er en koblinger mellom lyssignal og tog som gjør at et tog aldri kommer i vanlig fart dersom bommene blir stående oppe. Da skal farten være maksimalt ti kilometer i timen.

Støtte fra Fylkesmannen

Fylkesmannen i Trøndelag gir Levanger kommune ryggdekning, og mener at et tettsted som Skogn må ha muligheter til å utvikle seg. Ifølge Fylkesmannen er sikkerheten på skolevegen uavhengig av eventuell utbygging i Åsvegen.

Ordfører Robert Svarva mener kommunen blir satt i en skvis når det fra myndighetene oppfordres til fortetting i sentrumsnære områder, og i nærheten til kollektivtrafikk, samtidig som det frarådes å bygge ut på dyrket mark. I gamle Nord-Trøndelag er Skogn det sjuende største tettstedet.

- Vi er en vekstkommune. Vi har tro på at at vi skal vokse også i tida framover. Og det er viktig for oss, kommenterte Svarva. Han mener Bane Nor har gått både fram og tilbake i denne saken når det først argumentes med at løsningene i nevnte mulighetsstudie god, samtidig som en en enkel kulvert eller bru ikke var tilstrekkelig.

- Da blir de vanskelig for oss når de senere snur, og igjen peker på andre forslag, bemerker Svarva. Etter møtet og befaringen tirsdag var han imidlertid ytterligere styrket i argumentene om at det er forslaget skissert i mulighetsstudien som er den fullverdige.

- Når det gjelder selve innsigelsesaken for Åsvegen 15-17 mener jeg fornuften vinner, kommenterte han.

Bane Nor har varslet mulige innsigelser også ved andre utbyggingssaker i Skogn. Hvorvidt det blir aktuelt å fremme disse dersom Levanger kommune får uforbeholdent medhold fra Kommunal- og moderniseringsdepartementet, vil ikke Ragnhild Lien i Bane Nor spekulere i.