Alle banker her i landet har plikt til å sørge for at kundene får sette inn kontanter på sin konto. Finanstilsynet sier det kan være et brudd på forskriften dersom «kunden blir møtt på en måte som gjør at innskuddet i realiteten blir umuliggjort».

Sparebank 1 SMN mener likevel at de ikke bryter forskriften, etter at ti år gamle Hedda Falstad måtte gå 19 ganger på Meny-butikken dersom hun ville sette inn penger fra sin egen sparegris på konto.

Sparebank 1 SMN i Verdal tilbyr nemlig ikke innskuddsautomat i bankens lokaler, og benytter seg heller av «kontanttjenester i butikk», i form av et samarbeid med Norgesgruppens butikker.

Sparebank1 SMN vil «absolutt ikke» endre policy, ifølge banksjef Olav M. Salater.

– Banken har ansvaret

Innherred har stilt spørsmål til Finanstilsynet om hvorvidt dette er i tråd med bankens kontantplikt.

De viser til en pressemelding fra Finansdepartementet fra i fjor, som redegjør for kontantplikten. Denne forskriften tillater at banker kan benytte seg av kontanttjenester i butikk.

Innherred mottar like fullt en kommentar, fra seksjonsleder Jo Gjedrem, seksjon for adferdstilsyn bank og forsikring:

– Den enkelte bank må sørge for at kundene har mulighet for å sette inn og ta ut kontanter, enten i bankens egen regi eller gjennom avtale med andre tilbydere av kontanttjenester. Banken har ansvaret også om det brukes løsninger som "kontanttjenester i butikk".

– På generelt grunnlag vil det være et brudd på forskriften dersom kunden blir møtt på en måte som gjør at innskuddet i realiteten blir umuliggjort. Dette gjelder selv om banken har satt ut tjenesten til butikk, avslutter Jo Gjedrem.

Gjedrem forklarer at Finanstilsynet ikke kan uttale seg om denne saken konkret.

Enkeltpersoner

Banksjef på Innherred i Sparebank 1 SMN, Olav M. Salater, svarer på kommentaren fra Finanstilsynet.

– Vi har kommet fram til en kontantløsning som er i tråd med Finanstilsynets regelverk. Opplegget med bruk av Norgesgruppens butikker for kontanthåndtering ble sendt ut på høring, og vi fikk gode tilbakemeldinger fra høringsinstansene på løsningen. Det er en løsning som de fleste banker har for kontanthåndtering, sier Salater.

– Hva tenker du om at kunder må gå i dagligvarebutikken 19 ganger for å sette inn pengene sine?

– Selvfølgelig finnes det enkeltpersoner som vil slite i forhold til at de har en kontantbeholdning som de ønsker å få inn på en konto. Så er det sånn at med den løsningen gjennom Norgesgruppen, så vil jeg si at de aller fleste kunder er godt tjente med den løsningen.

Olav M. Salater er banksjef på Innherred i Sparebank 1 SMN. Han mener at løsninger som Vipps og bankkort er langt sikrere enn kontanter, og at man må tilpasse seg den samfunnsutviklingen som er. Foto: Erlend Aune/Innherred arkiv

Ikke aktuelt å endre

Banksjefen sier at kontanter er langt fra det betalingsmiddelet som benyttes mest i dagens samfunn.

– Vi i bankvesenet har fått i stell massevis av løsninger som erstatter kontanter, som for eksempel Vipps. Jeg vil jo gjerne fokusere på at dette er løsninger som er langt sikrere. Mister du kontantene dine fra lommeboka, så er de tre tusen kronene tapt. Mister du bankkortet ditt, så er det på plass igjen etter kort tid uten noe tap, sier Salater videre.

– Kommer banken til å endre «policy» på dette området?

– Absolutt ikke. Vi må tilpasse oss den samfunnsutviklingen som er, sier Salater.

Han forklarer at det er mye som skjer av kriminell art, for eksempel hvitvasking, og der er kontanter det foretrukne middelet.

– Så både ut ifra sikkerhet og kriminell virksomhet, så er det etter vår mening mer hensiktsmessig å ta i bruk digitale og synlige løsninger, understreker banksjefen.