Nå har både Statens vegvesen og Bane Nor fått hvert sitt brev fra forskerne. Til førstnevnte skriver Stian Stensland dette:

–Vi vil spesielt påpeke at kulverten for Pålstubekken, der den krysser under Sjøbygdveien, sperrer for all passasje for sjøørret som skal videre de neste 2 km av bekken opp til Råa. Det bør være muligheter for å lage ei enkelt trapp i denne kulverten slik at fisken kommer forbi. Dette er vel Vegvesenets ansvar, og arbeidet bør gjøres før midten av september slik at årets gytefisk kan komme seg forbi her.

Og til Bane Nor er beskjeden slik:

Vi vil spesielt påpeke at der Semsbekken i Bjørga (helt nord i Verdal, på kommunegrensa mot Inderøy) krysser under jernbanen blir det full stopp for sjøørreten. Historisk sett dvs. før jernbanen kom for drøye 100 år siden gikk fisken ytterligere 800m (av 1300m) opp bekken. Vår befaring konkluderte at det bør være relativt enkelt å lage ei kort fisketrapp (5-10 m) slik at fisken kommer forbi jernbanen og videre opp i bekken. Dette er vel BANE NOR sitt ansvar, og arbeidet bør gjøres før midten av september slik at årets gytefisk kan komme seg forbi her. Vi minner om at sjøørretens kår i Trondheimsfjorden er kritisk og at sjøørreten er fredet i Trondheimskjordelvene. Et slikt tiltak som å få fisken forbi jernbanen er derfor viktig.

Bane Nor har på sin side også respondert positivt. Selv om de ikke har mulighet til å gjøre tiltak før gytesesongen i år, lover foretaket å undersøke hvorvidt det finnes midler til å prosjektere passasje for fisken i løpet av høsten.