I møtet i plan- og samfunnskomiteen vekket det smått oppsikt at politikeren fra nettopp det partiet kom med en slik uttalelse.

– Jeg må presisere at det handler om hvordan regjeringen og myndighetene har håndtert saken. Verdal kommune har vel forholdt seg til de mulighetene de har hatt, og lagt sitt løp etter det, sier Wold.

Innherred.no videreformidlet sist uke en mening fra Verdal Snøscooterklubb, som syntes det var altfor lite fremdrift over det nyeste forslaget fra rådmannen overfor de lokale politikerne.

Trenering eller ikke, og eventuelt fra hvem, så var det åpenbart litt overraskende for de andre politikerne at Miljøpartiet De Grønnes representant i plan- og samfunnskomiteen slett ikke er avvisende til snøscootertraseer.

Men Arvid Wold fra Sul langt unna sentrum av Verdal, ser fra gården sin store kolonner på fylkesveg 72 av biler med snøscooter på tilhenger, som kjører inn i Sverige for å utøve interessen sin.

– Det er ikke noe mer miljøvennlig at de kjører dit, og vi må akseptere at folk har ulike interesser, synes han.

Skeptisk KrFer

Wold måtte forlate møtet tidlig i behandlingen av saken, men de øvrige politikerne fortsatte diskusjonen.

– Jeg er fra Finnmark kjent med utfordringene knyttet til snøscooterkjøring, sa KrFs Tor-Petter Abelsen, som møtte som vara for Høyres Oddleiv Aksnes i møtet. Abelsen støttet hele rådmannens innstilling, der det foreslås å bruke inntil 250.000 kroner på en konsekvensutredning for den 19 kilometer lange traseen mellom Vera og Sandvika, som kommunen vil jobbe videre med i første omgang.

– Men 250.000 kroner er mye penger, vi har skoler og barnehager som trenger penger også. Jeg er skeptisk hvis vi får store driftsutgifter til løypetraseene i framtida. Det kan vi ikke tillate oss, sa KrF-politikeren, som var nøye med å bruke benevnelsen fornøyelseskjøring om det som skal foregå i traseene.

Ulike kulturer i bygda

Senterpartiets Birgitte Skjørholm Dillan påpekte at det er ulike kulturer i de forskjellige delene av Verdal kommune.

– Finkulturen i sentrum er ikke mer verdt enn bygdakulturen, sa Dillan og ble supplert av partikollega Kim Tommy Nessemo.

– Vi bruker millioner på teaterhus og ungdomshus i sentrum. Da er ikke en kvart million til å konsekvensutrede snøscootertrasé mye. Snøscooterløypene vil dessuten gjøre minimale inngrep i naturen. Terrengendringer er ikke lov, så det dreier seg om å kanskje hugge noen trær, påpekte Nessemo.

Erfaringer først

Arealplanlegger Håvard Kvernmo redegjorde for saken fra administrasjonens side, og svarte på spørsmål fra politikerne. Han sa at grunnen til at rådmannen vil legge resten av planarbeidet på vent inntil man har gjort erfaringer fra den første traseen, er at det vil gjøre arbeidet med de mer omdiskuterte strekningene lettere.

– Kanskje vil også reindriftsnæringen med de erfaringene vi høster være lettere å få en god dialog med hvis vi venter til vi har fakta på bordet, forklarte Kvernmo.

Bør uttrykke mer fremdrift

Høyres Torbjørn Sellæg antydet likevel at kommunen burde uttrykke mer fremdrift.

– Det er utrolig mange som følger med på denne saken, og som synes at det går tregt fremover. Så det å legge alt annet på vent mens man gjør erfaringer, blir dårlig mottatt. Det må gå an å gjøre noe parallelt, så kanskje kunne vi sagt noe om i hvert fall én trase til som kommunen skal jobbe med underveis, mente Sellæg.

Han fremmet ikke noe konkret forslag på det, men saken skal gjennom både formannskap og kommunestyre før det endelige vedtaket om scootertraseene og fremdriften fattes av politikerne.

– Jeg tror faktisk at snøscootertraseer vil bety noe for næring og bolyst på bygda i Verdal også jeg, fremhevet Torbjørn Sellæg.