Levanger kommune har utarbeidet forslag til framtidig kryssløsning for veg og jernbane i Skogn, og dette har nå ligget ute til offentlig ettersyn.

Ber om kulvert-vurdering

-Bane NOR mener en også bør se på andre konstruksjonsløsninger enn bru, for eksempel. kulvert, da dette kan få mindre konsekvenser for den totale kostnaden. Det er viktig at det velges løsninger og gjennomføringsmetoder med minst mulig kostnadsdrivende elementer, da dette vil øke sannsynligheten for gjennomføring/finansiering, skriver selskapet.

I et sammendrag av sine innsigelser og øvrige merknader, formulerer Bane Nor seg på denne måten:

Innsigelser:

1. Planforslaget inneholder ikke tilstrekkelig med vurderinger vedrørende anleggsfasen. Videre mangler regulering av midlertidig spor. Bane NOR krever at det fremlegges en grundig vurdering av konsekvensene for jernbanen i anleggsfasen. Midlertidig spor må reguleres inn i kartet og sikres i bestemmelsene. Tilgjengelighet til stasjonsområdet må ivaretas til enhver tid hvor dette må sikres i planbestemmelsene.

2. Arealet som er avsatt til annen veggrunn – grøntareal sør for gang- og sykkel-kulvert må reguleres til offentlig jernbaneformål.

3. For å ivareta sikkerheten til de som ferdes ved jernbanen er det viktig at sikkerhetsgjerde ved jernbanen opprettholdes eller at det etableres nytt, dette må sikres i rekkefølgebestemmelsene.

Øvrige merknader:

- Tilgang til jernbanens arealer må avklares med Bane NOR, jf. Jernbanelovens § 10. Dette må presiseres, da store deler av jernbanens arealer er regulert til anlegg- og riggområde og planen dermed skaper usikkerhet rundt hvordan jernbanens arealer kan benyttes.

- Bane NOR forutsetter at planen ikke fører til endringer for stasjonsområdet. Alle endringer må avklares og godkjennes av Bane NOR.

- Bane NOR forutsetter at byggegrense, jf. jernbaneloven § 10 gjelder for hele planområdet og de to siste setningene i planbestemmelse § 4.2 tas ut.

Evakuering og elektrifisering

I et lengre høringsnotat begrunner Bane Nor sine delpunkter i fyldige forklaringer.

Bane Nor bemerker blant annet et det må innarbeides en bestemmelse som ivaretar tilgjengeligheten til jernbanestasjonen til enhver tid, og at det forutsetter tilgjengelighet for drift og vedlikehold av infrastruktur, samt at brann- og evakueringskjøretøy må ha tilfredsstillende atkomst.

Bane Nor peker videre på at klargjøring og ivertakelse for elektrifisering ikke er nevnt i reguleringsplanen.

Manglende sikring

I tillegg er selskapet opptatt av hvordan togframføringen er tenkt gjennomført i anleggsperioden, og  her understreker Bane Nor følgende:

«Det er knyttet nasjonale jernbaneinteresser i det å ivareta togframføringen og punktligheten på Nordlandsbanen, dette innebærer også å ivareta sikre tilstrekkelig krysningsmuligheter. Det stilles spørsmål om det er gjennomførbart med bare et spor forbi Skogn i anleggsperioden eller om stasjonen må opprettholdes med lange kryssingsspor. Strekningen har en viktig rolle i det regionale og lokale jernbanenettet og det er derfor svært viktig at anleggsgjennomføringen planlegges slik at det blir minst mulig ulemper for jernbanen. Bane NOR krever at det fremlegges en grundig vurdering av konsekvensene for jernbanen i byggeperioden og at midlertidig/e spor reguleres inn og sikres i bestemmelsene før vi kan godta planforslaget. Bane NOR fremmer innsigelse til planforslaget på grunn av manglende sikring av en midlertidig løsning i reguleringsplanforslaget og for det vi anser at det ikke er dokumentert at foreslått løsning ivaretar trafikkavviklingen på jernbanen i anleggsperioden. Vi forutsetter at en slik vurdering utarbeides tett samråd med oss. Det må også innarbeides en bestemmelse som sikrer tilgjengelighet til stasjonsområdet til en hver tid.»

Forbereder andre gangs PUK-behandling

Enhetsleder for kommunalteknikk i Levanger, Øyvind Nybakken, ønsker for øyeblikket ikke å kommentere innsigelsene/høringsuttalelsene fra Bane Nor.

Reguleringsplanen forberedes nå til andre gangs behandling i plan- og utviklingskomiteen, og her skal kommunens folk diskutere momentene i et internt møte til uka.