Det er ingen fastlegekrise i Verdal kommune. Det er en kommunal ledelseskrise som har forårsaket at 2300 pasienter står uten fastlege. Verdal kommune vil ikke engang lyse ut ledige stillinger da de ikke tror det er mulig å få inn noen fastleger til ledige stillinger. I stedet for kjøres det inn ikke mindre enn 9 vikarer som pasientene skal måtte fortelle sine historier til om og om igjen frem til nyttår 2023, og hvem vet hvor mange flere vikarer som må til. Ikke minst har kommunen frekkhetens nådegave å be pasientene i Verdal om å være tålmodige i sommermånedene. Vi har sett i avisa at pasienter blir nektet viktige medisiner og blir behandlet som pillemisbrukere av vikarlege.  Millionene fortsetter altså å renne ut og pasientene blir ikke hjulpet, og med en administrasjon som har kjørt seg selv inn i krise etter krise.

Redaktør i Innherred skriver i sin leder 18.07.23 at fastlegesaken kan bli en politisk sak i valgkampen. Det treffer han nok sannsynligvis godt på, men ikke minst treffer han rett på blinken med sin kommentar at det er knute på tråden mellom kommualsjef Haugdal og de lokale legene. Det er befriende å lese en kort og konsis kommentar som tar opp «elefanten i rommet» så godt som redaktøren gjør. Dessverre tror jeg det er flere grupperinger enn legene det er knute på tråden med, det er bare å se til lederflukten i hjemmetjenesten i Verdal kommune for å finne neste knute på tråden, det samme gjelder rus og psykiatritjenesten. Men elefanten i rommet er den samme.

I et svar til redaktøren i Innherred går kommunedirektøren i Verdal ut med det som for meg fremstår som en ren løgn og han går også langt i å legge ansvaret for situasjonen over på politisk hold.  Hvis jeg leser kommunedirektøren riktig, skriver han i sitt innlegg en fremstilling der lege Randi Barli har ønsket å selge sin virksomhet til kommunen for så å slutte som fastlege.  Dette er i såfall en 100 prosent feil fremstilling. Dette har aldri vært saken. Randi Barli ønsket at kommunen skulle ta over klinikken og at hun skulle fortsette i en kommunal stilling.  Denne prosessen sier kommunedirektøren ingenting om, der administrasjonen nå har totalt fått 6 leger til å si opp sine stillinger i Verdal kommune de siste 14 månedene. Verdal kommune er ikke tjent med å ha en kommunedirektør som gang på gang lyver i en betent sak, for å dekke over de katastrofale følger som kommuneledelsen har påført mer en 2300 pasienter på tidligere Verdalsklinikken.

Øyvind Standal Foto: Tor Ole Ree

Kommunedirektøren skriver videre i sitt innlegg: «Det er selvfølgelig ikke slik at enkeltpersoner i administrasjonen på noen måte vil, kan eller har kjørt solo i forhandlingene med Verdalsklinikken. Det har gjennom hele forhandlingsprosessen vært tett dialog mellom politikk og administrasjon i kommunen. Administrasjonen har forhandlet med utgangspunkt i rammer som er besluttet av sitt styre – det vil si formannskapet»

Det er min påstand at kommunedirektøren skriver dette mot bedre vitende, men på bakgrunn av dette utsagnet utfordrer jeg et direkte åpent svar fra kommunedirektøren på det spørsmålet som har «utløst» fastlegekrisen i Verdal kommune:

  1. Har formannskap og kommunestyre vært orientert om at forhandlingene stanset med følgende sitat fra kommunedirektørens brev til undertegnede: «Verdal kommune er opptatt av å løse samfunnsoppdraget og finne en bærekraftig utvikling av legetjenesten. Kommunen kan ikke innfri kravet om listelengde på 700 pasienter uten at det knyttes kommunale oppgaver til stillingen. Vi er klar over at dette ble innfridd ved tidligere ansettelse, men ser at dette ikke vil være bærekraftig for fremtiden»

  2. Er det formannskapet eller administrasjonen som har satt som ramme at listelengde på 700 pasienter ikke er bærekraftig for fremtiden i Verdal kommune?

  3. Når ble det eventuelt vedtatt i formannskap og kommunestyre at minste listelengde i Verdal kommune må være større enn 700 pasienter, og er det normalt at politiske fora blander seg bort i denne typen administrative detaljer?

  4. Dersom det finnes et slikt vedtak, tenker kommunedirektøren at et slikt vedtak er etterfulgt av administrasjonen med dagens liste lengder som er henholdsvis 400, 500, 630, 650, 700, 800, 800, 800, 800, 900, 1100, 1150, 1250, 1350, og 1400 pasienter?

Jeg har mange eksempler der ledelses personer i kommunen har kjørt sololøp, uten at jeg kan se at dette har dekning i politiske vedtak. Noen eksempler på dette er:

5. Barli sin kollega som er kommunalt ansatt ble innkalt til møte med kommunen.  Kommunen informerte i møtet om at de skulle opprette sitt eget kommunale legesenter (ikke verdalklinikken), og kollega ble bedt om å bistå i planleggingen.  Jeg kan ikke se at det finnes noe politisk vedtak på dette, all den tid ny legeplan ikke engang var laget. Spørsmålet er da, var dette et politisk bestemt grep eller et sololøp fra administrasjon i kommunen?

6. I samarbeidsutvalg for leger (SU) informerte kommunen om at de ville bruke styringsretten sin og flytte alle kommunale leger inn i et nytt kommunalt senter. Kommunen bekreftet også i samme møte at de var inneforstått med at dette ville sette Barli alene tilbake i et solo privat legesenter uten kollegial fraværsdekning. Var det et politisk bestemt grep eller et sololøp fra administrasjonen i kommunen å splitte opp det fungerende og gode kollegiale arbeidsfellesskap som var ved Verdalsklinikken?

7. Under oppstart av forhandlingene med Verdalsklinikken ble det to ganger skriftlig truet med oppsigelse av leiekontrakten som Verdalklinikken hadde med kommunen. Var det et politisk bestemt grep å true med oppsigelse av lokaler ved oppstart av forhandlinger eller var det et administrativt sololøp? (Til orientering, så hadde Verdalklinikken et politisk bestemt vedtak signert av daværende rådmann Kvittem om leie av lokalene inntil kommunen kunne bygge nye egnede lokaler)

Jeg tror svarene på disse spørsmålene er svært viktig for 2300 pasienter som skal velge nye tillitsmenn og kvinner i Verdal nå i høst. De bør få vite hvorvidt det er politikerne eller administrasjonen som har jaget bort fastlegene deres. Dersom dette er administrative solo løp, bør dette få følger for ansettelsesforholdet til sololøperne, om ikke annet bør de nye valgte kommunepolitikerne være godt opplyst om hvordan den administrative toppledelsen i Verdal kommune agerer. Det er disse sololøpene som i sum gjør at 2300 pasienter nå må forholde seg til en strøm av legevikarer.

Det som er synd er å se hvordan helsesektoren i Verdal kommune ledes.  Som øverste leder i kommunen har kommunedirektøren hatt mulighet til å ha et overordnet blikk og kunne med letthet ha funnet andre og bedre veier.  At du som kommunedirektør selv nå i ettertid ikke ser og ikke kan innrømme at i denne saken så hadde det funnes en langt rimeligere, enklere, og bedre løsning, det tror jeg dessverre det er du som taper anseelse på, spesielt hos de som er direkte rammet av deg og dine kollegaers valg.  Hadde du innfridd det som må sees som helt rimelige vilkår, nemlig at Randi Barli kunne fått samme listelengde som sin kollega, så hadde det minimum vært tre erfarne fastleger ved Verdalsklinikken. Dersom kommunen hadde åpnet for å opprette flere hjemler så hadde de vært 5 fastleger ved senteret.  Det er under din ledelse dette har kunnet skje.  Jeg tror livet til mange av de 2300 velgere og pasienter i Verdal kommune hadde vært langt enklere og bedre om du som kommunedirektør hadde tatt i bruk fugleperspektivet og sett på hva som gagner Verdal, og ikke kun på hva din den interne ledelsen i kommunen mener og tror.

Til informasjon er Verdalsklinikken et aksjeselskap eid av tidligere fastlege i Verdal kommune Randi Barli. Selskapet driftet tidligere 4 legekontor i Verdal kommune. Verdalsklinikken avsluttet alle sine driftsoppgaver for Verdal kommune 30.06.2023, disse er overført til kommunen og kommunens nye Verdal legesenter

Øyvind Standal, styremedlem i Verdalsklinikken

(Øyvind Standal er samboer med Randi Barli, red. anm.)