Trafikanter mellom Lysthaugen og Vinne kan se fram til en sikrere ferdsel. Verdalskalk blar opp lommeboka, og dermed gir det grunnlag for å framskynde planene sikringstiltak langs fylkesveg 72. Det betyr i praksis bygging av en fire kilometer lang gang- og sykkelveg i forlengelsen av dagens trasé som har sin ende omtrent ved avkjørselen til Vinne kirke.

Planleggingen starter i løpet av høsten. Målet er i utgangspunktet få gang- og sykkelvegen ferdig innen 2023, gitt at grunnen eller andre forhold tilsier annet.

Betaler en tredel

– Avtalen forutsetter at Verdalskalk får videreført retten til å kjøre med 70 tonns dispensasjon for totalvekt, noe som begge parter ser som en fordel, først og fremst for å begrense trafikkbelastningen langs strekningen, informerer seniorrådgiver Jørn Arve Flått i Trøndelag fylkeskommune.

I tillegg til økonomisk støtte, forplikter Verdalskalk seg til å investere i vegvennlig transportmateriell hvor det er hensiktsmessig.

– Det er svært positivt at vi har kommet fram til en løsning for avbøtende tiltak langs fylkesveien på vår transportrute. Behovet for gang- og sykkelveg har vært tatt opp flere ganger i folkemøter som er avholdt på Lysthaugen. Selv om dette i utgangspunktet er et offentlig ansvar, ser vi at vårt bidrag kan realisere prosjektet raskere. Dette vil både gi en sikrere ferdsel for myke trafikanter og en bedre arbeidssituasjon for våre sjåfører, sier daglig leder Geir Olav Jensen i Verdalskalk. Selskapet har i dag 16 sjåfører som er godt kjent med forholdene.

Sten Solum, Verdalskalk, Erlend Solum, fylkeskommunen, Geir Olav Jensen, Verdalskalk, og Sidsel Bryne, fylkeskommunen. Foto: Roger M. Svendsen

På ønskelista lenge

Biler med 50 tonns totalvekt vil kunne gi opp mot femti prosent flere bilturer enn en bil med 70 tonn, opplyser Solum.

Trafikksikringstiltak langs strekningen mellom Vinne og boligfeltet i Lysthaugen har stått på ønskelista i mange år, men er likevel ikke prioritert høyt nok fra vegmyndighetenes side til at noen gang- og sykkelveg har blitt realisert.

Av foreslåtte trafikksikkerhetstiltak, står gang- og sykkelveg fram som det absolutte punkt én. Det desidert viktigste. Ikke minst fra beboere i området.

Verdalskalk forplikter seg altså til å bidra med opp til 12 millioner kroner. Rådgiver Sidsel Bryne hos Fylkesmannen i Trøndelag antyder at ambisjonen er å holde kostnadene de totale prosjektkostnadene nede, og forhåpentligvis under 40 millioner kroner. De gjennomsnittlige byggekostnaden per meter gang- og sykkelveg er i utgangspunktet 15.000 kroner, men med fellesavtalen mellom fylkeskommune og kalkselskap i havn, er fylkeskommunen som vegeier rede til å se på muligheter som gir flere meter for pengene.

Vil forske på vegen

Samtidig er ligger det også et vesentlig element av forskning i prosjektet, og ifølge fylkesdirektør for samferdsel Erlend Solem en god anledning til å ligge i forkant av utviklingen. Han minner om godsanalysen i Nasjonal transportplan som viser at det i årene fram mot 2020 blir en vekst i godstrafikken på 290 millioner tonn, hvorav 240 av disse vil komme på veg. Solem mener dette har blitt en vekker for hele samfunnet, og peker på at det blir viktig med tiltak som gjør oss i stand til å håndtere denne utviklingen. Jamtlandsvegen gir nå muligheter for målinger og forskning som blant annet vil kunne si noe om hvordan tungtransporten påvirker vegbanenettet, og at vi gjennom det kan bygge økt kunnskap om framtidsbehovene, deriblant drift og vedlikehold.