Fire flaskestopper på maks halvannet minutt. Det er alt. Resten må skje på sykkelen.

Sist helg var han raskest over Tomtvatnet. Nå jager han rekord, ny seier og tørre veger.

Seks fra Levanger og Verdal

– Oppholdsvær og lett medvind. Da skal jeg smile, konkluderer Amund Solli som sist lørdag gikk hen og vant Tour de Tomtvatnet.

29-åringen fra Levanger er en av flere innherredsbygg som er tatt ut til den 30 mann store troppen som utgjør Trønderekspressen. Laget har lørdag som mål å vinne den lengste distansen i Den store styrkeprøven, de 543 kilometerne mellom Trondheim og Oslo.

Amund Solli mener at ekspressen har gode muligheter til å dra i land seieren. Hvis de gjennomfører det de har tenkt, å spille hverandre god.

–Dere har bestilt sjampanjen i Oslo allerede?

–Så vidt jeg vet er det ordnet med felles bankett for de tre antatt raskeste lagene. Oss, Rye og Aurora Borealis. Og da blir det vel ett av disse som er mer fornøyde enn de andre, forteller han.

I tillegg til Solli, er også Vegar Rangul med i det gode selskap. Begge sykler for Skogn IL. Videre har vi fire øvrige ryttere med sterke koblinger til Levanger og Verdal, men som i dag sykler for trondheimsklubber: Håkon Rolien Veseth (eks Åsen), Frode Jermstad (eks Skogn), Bjørn Holmvik (eks Verdal) og Hans Olav Nilsen (eks Verdal).

Vegar Rangul har til hensikt å yte sitt for at Trønderekspressen drar i land seieren. Foto: Tore. H. Kristoffersen

Sterkere, bedre

– Jeg tror jeg aldri har vært i så bra form, sier Vegar Rangul om sitt eget utgangspunkt, kort tid før alvoret starter i Munkegata i Trondheim klokken fire natt til lørdag.

Rangul mener at hele troppen har styrket seg, og står enda bedre rustet i år sammenlignet med fjoråret. I alle fall på papiret. Nå skal det riktignok sies at Trønderekspressen vant Trondheim-Oslo også i fjor, og knuste sine argeste konkurrenter i Rye med nesten en time. Mens Rye neppe liker at Styrkeprøven-hegemoniet er flyttet til Trøndelag, akter trønderne på sin side å stramme grepet ytterligere et hakk. Dersom vind og værforhold tillater det, jager de gjerne løyperekorden på 12 timer og 51 minutter. I fjor klokket laget inn på 13.32. Et rekordforsøk er likevel sekundert. Seier er primærmålet.

Kapasiteten til den enkelte er det neppe noen tvil om. 543 kilometers lagtempo med 30 mann i feltet byr imidlertid på flere oppgaver, ikke minst koordineringen. Å fungere som en enhet, det berømte sveitsiske urverket, presist og med kvalitet i alle ledd.

Trekkspill i generalprøven

– Den største utfordringen vår er å klare å kjøre som et ordentlig lag, sier Vegar Rangul. Han synes ikke laget var helt der i generalprøven, Trondheimsfjorden rundt.

–Det er så mange sterke at det er lett for å sprenge laget. Vi har slitt litt med det i oppkjøringen, tilføyer han. Da laget syklet de nærmere 20 milene i «fjorden rundt» på under fem timer, fikk de virkelig kjenne på strekkeffekten i overgangene mellom unnabakker og motbakker i den kuperte traseen. Det fikk ekspressgjengen ifølge Rangul til å beskrive sin egen rittopplevelse som Trondheimsfjorden trekkspillfestival.

Fire korte stopper

– Men vi må skjerpe oss alle sammen. Spare krefter og kjøre økonomisk, konkluderer Rangul.

Med 600 mil i beina siden jul, har Rangul og alle andre sykkelentusiaster hatt en glimrende vår for trening.

–Været har vært en drøm. Jeg kan nesten ikke huske å ha syklet en eneste gang i regnet, konkluderer han. Vi pratet vel å merke med ham før de fuktige skyene satte innover oss tidlig i juni.

Ekspresstroppen tar seg neppe tid til noen kaffestopp på turen til hovedstaden. Fire flaskestopper – såkalt «touch and go», hver av dem på mellom 60 og 90 sekunder. Det er hva de bevilger seg. Resten av det halve døgnet tilbringer de på sykkelsetet. Får de behov for å tømme tanken, må også det skje fra sykkelen. Punkterer de, venter ingen. Det blir opp til den enkelte å kjøre seg opp igjen etter hjulbytte.

–Spent?

Ikke galimatias

Selv med seiersmål i tankene, og en snittfart som sannsynligvis kommer opp i over 40 kilometer i timen, ser ikke laget poenget i å sette fartsrekorder i unnabakkene.

–Vi har sikkerhet i fokus. Det blir ingen galimatias der er som brattest. Vi har i vår ikke hatt et eneste uhell, og skal heller ikke ha det under Styrkeprøven, understreker Rangul. Han ser på øvelsen som fysisk uproblematisk, men er likevel spent på næringsinntaket over en anstrengelse som varer i 13 timer.

Mest flytende

– Å få i seg næring er jo hele clouet. Det blir spennende når du skal sitte på sykkelen over så lang tid og ete så mye sukker, ler han. Hovedsakelig går det i drikke, i barer og flytende føde. Ting som er enkelt å få i seg, som samtidig gir nok drivstoff.

–Og værmeldinga, er det noe du er opptatt av?

Amund blant de yngste

Med bakgrunn i det han har vist tidligere, både i ritt og i treningssammenheng, har Amund Solli en motor som absolutt kan være med og trekke ekspresstoget, både over Dovre og videre ned gjennom Gudbrandsdalen. Samtidig er han en av lagets yngste.

–Sammenlignet med mange av de øvrige som er med, er jeg relativt ung. Jeg har heller ikke like mange år med trening, men jeg føler likevel jeg har god kontroll på egen form, sier han. I likhet med Rangul nærmer også Solli seg 600 syklede mil i forberedelsene. I dagene fram mot start handler det mest om å sørge for det lille ekstra overskuddet.

–Når forholdene har vært lagt til rette fra værgudenes side som i år, er det ikke noe problem å motivere seg. Det er et veldig godt samhold i sykkelgruppene, både i Skogn og med Trønderekspressen i Trondheim. Selv om det er tidkrevende, går treningene veldig fort. Så er det jo trivelig å ta en stopp med litt kaffe og noe bakverk.

Flytter til Levanger igjen

Solli anser seg selv som en allrounder. Skulle han likevel trekke fram en egenskap hvor han føler seg sterkest, nevner han kjørestyrken, og da på flatene spesielt.

–Det er vel den aller viktigste egenskapen i denne typen ritt.

–Hva er du mest spent på?

–Hvordan kroppen responderer etter så mange timer hardkjør. Jeg har syklet distansen før, men da var det ikke med samme intensitet.

29-åringen mener det er alle de samlede elementene som gjør at Styrkeprøven er så fascinerende.

–Vi har mer kjørestyrke i laget, men det gjelder å bruke den riktig. Mange ting skal klaffe. Det gjelder også næringsinntak. Vi er veldig bevisste på de utfordringene vi har, forteller han.

Amund Solli har de tre siste åra bodd i Trondheim, men er i disse dager i ferd med å flytte heim til Levanger igjen. Han merker at det begynner å sitre litt både i kropp og sjel nå som det nærmer seg startskudd. Trønderekspressen starter først, klokken 04.00. Dernest går det ti minutter mellom hver start for de jagende konkurrentene som kommer bak. Solli er forberedt på at det kan bli fullt trykk allerede ut fra Trondheim.

Ekspresstroppen

– Vi må i alle fall være på fra første meter. De er sannsynlig at hovedutfordrerne våre kommer til å åpne hardt, forteller han.

Trønderekspressen har tatt ut følgende 30 ryttere i sin endelige tropp: Sturla Almberg, Nidaros, Bård Kuvås Brevik, CK Victoria, Joar Elgåen, TVK, Arne Gran, CK Victoria, Eivind Gran, NTNUI, Arne Inge Hangerhagen, CK Victoria, Bjørn Holmvik, CK Victoria, Frode Jermstad, CK Victoria, Jon Anders Klokkehaug, CK Victoria, Snorre Lauritsen, Stiftsstaden, Jan-Arve Lea, CK Victoria, Anders Lillevik, Bodø CK, Espen Mykleby, NTNUI, Geir Møllegaard, TVK, Roger Nasvik, Norodd, Bjørn Einar Nesengmo, Rana SK, Hans Olav Nilsen, Stiftsstaden, Petter Olberg, Stiftsstaden, Hans Jørgen Rambech, TVK, Vegar Rangul, Skogn, Carl Georg Schult-Jessen, CK Victoria, Knut Skovereng, CK NOR, Amund Solli, Skogn, Nils Strøm, Stiftsstaden, Øyvind Strømsholm-Pettersen, CK Victoria, Roger Sundet, CK Victoria, Frank Sindre Thoresen, Stiftsstaden, Torkil Valla, TVK, Håkon Rolien Veseth, TVK, Øystein Wammer-Pettersen, CK Victoria. Reserver er Per Stian Aune, Rennebu IL og Gjermund Hølås, CK Victoria.

De bremset ikke akkurat for rundkjøringa på Gråmyra, Trønderekspressen under rittet Trondjemsfjorden rundt. Foto: Roger M. Svendsen