På Innherred har vi en av landets største industriområder. Vi er en sterk næringslivsregion. Her har vi stor respekt for at unge velger fagutdanning, noe mange også gjør. Vi heier på alle unge som lærer seg et håndverk eller en profesjon. Det har i mange år vært jobbet for at flere unge skal velge yrkesfag i vårt område. Dette har vært nødvendig, for tidligere var det antagelig for mange som valgte studiespesialisering. Og kampanjen har vært effektiv.

For i sommer har et annet problem blitt tydelig. Nå har det blitt svært få som vil gå studiespesialisering på Innherred. Samtidig sliter Nord universitet med å få fylt opp studieplassene. Det betyr færre lærere. Færre sykepleiere. Færre barnevernsarbeidere.

I Steinkjer er de nå så bekymret for lærermangelen at de vurderer å flytte elever mellom skoler, skriver Steinkjer24. Sykepleiere er mangelvare mange steder. Og i Verdal er det fastlegekrise. Vi trenger flere lokale folk som tar høyere utdanning, og tar seg jobb i vår region etter utdanningen. Vi har andre utfordringer enn Trondheim. I storbyen er tilgangen på kompetanse langt bedre. Unge står i kø for å studere ved NTNU. Slik er det ikke ved Nord universitet. Her står mange studieplasser tomme. Derfor er kompetansemangelen mer prekær på Innherred enn i Trondheim. Ikke bare for fagarbeidere. Men også for sykepleiere, lærere og barnevernsarbeidere.

Mediehuset Innherred har løftet ungdommenes studievalg til debatt i våre spalter i sommer. Denne uka meldte også fylkesordførerkandidat Per Olav Hopsø (Ap) seg på. Dessverre kommer Hopsø skjevt ut fra start. Han velger å tolke debatten til at vi har hevdet at «ordentlig utdanning får du bare på studiespesialisering og i akademia». Dette er det ingen som har sagt. Ingen som har skrevet. Det Hopsø gjør, er å sette opp en stråmann. En stråmann er å tillegge noen en mening, for deretter å tilbakevise den. Det er upresis og uredelig debatteknikk. Det er ikke en konstruktiv tilnærming til kompetansemangelen mange opplever. Det er ikke til hjelp for bedrifter som trenger håndverkere, skoler som trenger lærere, eller kommuner som trenger sykepleiere. Tilgang på rett kompetanse er et reelt problem som bør diskuteres på fornuftig vis. Ikke ved å fekte mot stråmenn.